Jag tycker att det är ens eget ansvar att sköta sin ekonomi. Har man skulder är det endast sitt eget fel. Jag är imot skuldsanering, varför skall de som varit mest "ansvarlösa" få mest hjälp? Ja, jag vet att det finns undantag som hamnat där av misstag och de bör få hjälp osv, men då skall det verkligt vara så att de inte kunnat undgå skulden.
Det skulle inte skada om skolan la mer vikt på nyttiga kunskaper (som ekonomi, fast när jag läste, hade vi en hel del ekonomi) än saker man inte använder sig av efter skolan.
Och ställer man upp som borgenär, ja då får man skylla sig själv i allra högsta grad. Det säger ju sig själv att behöver någon en borgenär, är det för att det är stor risk att de inte kan betala själva. Men det är självklart hemskt att när någon är snäll och försöker hjälp en annan så får det skit för det istället. Jag skulle aldrig ställa upp på det, utan att vara breredd på det värsta(att själv få betala). Och de enda jag skulle ställa upp för är min absolut närmaste FAMILJ, men det är knappt ens det.
Jag är själv väldigt skötsam med min ekonomi, är trött på att se på andra och upptäcka att det kan löna sig att vara oansvarig. Framför allt är jag trött på att de "oansvariga" gnäller över sin ekonmi och tycker man själv glider runt på en räkmacka, istället för att inse att jag försakar vissa saker för att få en bra ekonomi.
Som man bäddar får man ligga.
|