CITAT (Ralf @ 18-04-2008, 06:33)

SMS-lån och skuldsatta ungdomar har vi alla hört talas om. Jag har själv en släkting som tagit lån utan att tänka efter och som nu är ”kund” hos kronofogden. Nu krävs det att skolan och myndigheterna tar mera ansvar för våra ungdomar. Det ska tex. upp att man måste få undervisning i skolan om vad det innebär att låna! Jag fattar ej riktigt var felet ligger men skolan måste ha ändrats mkt sedan jag gick där. Tex. hade vi matematikundervisning med procent-räkning där vi räknade lån. Är procenträkning borta? Näe, knappast!
Har klippt i citatet...
Varför tycker du att skolan och "myndigheterna" (vilka menar du?) ska ta mera ansvar? Det är ju inte de som tagit lånen.
Öht tycker jag att det har gått för långt med daltandet med dem som skuldsatt sig.
Skuldsanering när man köpt en massa som man inte eg hade råd till. Näe! jag är inte beredd att betala något av deras lyxkonsumtion!
Redan för många år sedan fick en av grannarna skuldsanering... herreje .. de hade ju köpt allt möjligt på kredit
fullt medvetna om att de inte skulle kunna betala, men de hade kul så länge det varade.
Köpte bil, husvagn, piano, kläder i mängder, hushållsapparater mm mm mm mm.
Vad gäller ungdomar och snabba lån ...
Min åsikt är att det är föräldrarnas skyldighet att lära barnen vad som är rätt och fel och likaså lite plus o minus.
Lär man dem att det är "samhällets" fel när de tagit snabba sms-lån ... då har man gjort dem en björntjänst.
o