CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 18-04-2008, 20:47)

Ipomoea & Petunia vill helst inte ha det kallare än +10 nu när de kommer direkt från den gosiga inomhusvärmen.
Menar du att de ska ha minst +10 hela natten? För det måste det väl dröja innan det är?
Tomater trodde jag var mer värmekrävande och där har jag hört någon regel om att det ska vara minst sju grader på natten.
Men som sagt, det måste vara flera grader varmare på vår balkong än på marken nedanför. Plus att jag misstänker att vi bor i ett "varmhål". Bekanta med kallväxthus inte alls så jättelångt härifrån, som jag pratade med ikväll, hade då 4 grader i växthuset. På balkongen en bit från väggen är det just nu (kl. 23:15) 12,6 grader..!
CITAT (flaxss @ 18-04-2008, 22:28)

även frösådder tål under +10c men avstannar i tillväxten blir det frost dör dom ,, du kan sätta ut dom på dagen när det är runt +15c och ta in vid frost eller i kall temperatur .
har du drat upp plantorna i söderfönster behöver du inte avhärda dom så mycket i solen ,, bara hålla dom välvattnade men har du odlat upp dom i ett skuggit fönster så måste du ha dom i skuggan först .
växter som gror i södersol tål södersol ,, växter som gror i norr sol tål inte södersol i början .
Taaack för det utförliga svaret.

Då vet jag lite mer vad som gäller med temperatur.
CITAT (freddie @ 18-04-2008, 22:32)

Då kommer jag att tänka på medelhavsväxter!!

Jo, det skulle säkert funka men är inte riktigt vad jag är sugen på just nu. Förra året växte det mesta som jag testade hur bra som helst och faktiskt torkade inget bort. Men då hade vi stora odlingskärl och jag vattnade och pysslade rätt bra. I år ska det bli lite mer planerat och organiserat är tanken.