Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Proffs på Louise Bugnet?
          toni
          Inlägg 18-04-2008, 21:18
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 39
          Medlem nr: 15 356

Om det finns nån som känner sig manad rolleyes.gif Idag har jag köpt fyra st av dem. Räcker de tror ni på en plats som e ca 2-3 meter? Dom ska planteras för "ombonings skull" , runt en utesittplats...el kanske behövs de fler? Hur långt i sär ska man plantera dem? Ska de vattnas varje dag? Mkt? Kan jag plantera dem nu (zon 4) Något annat jag bör tänka på?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Stiffe
          Inlägg 18-04-2008, 22:43
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 710
          Medlem nr: 13 877

Hej Toni
          Välkommen till rosträsket. Här kan man sjunka djuuupt yes.gif . Får börja med att gratulera till ett utmärkt rosval. Louise Bugnet är en mycket trevlig ros. Jag har visserligen bara haft min i ett år, men är helnöjd så här långt.

Plantavstånd är ju varierbart. Vill du snabbt ha en tät häck runt uteplatsen så skulle jag rekomendera ca 0.5 meters plantavstånd. Annars kan man nog sträcka sig upp till 1 meters avstånd. Busken ska väl bli sisådär 1m i diameter. Storleken kan man i viss mån styra genom beskärning.

Du kan plantera nu.

Vattning ja... det beror på. Vilken jordtyp du har, och hur pass väldränerad marken är. Väldränerat och sandjord => vattna mycket och ofta, (varje dag om det är varmt och gassande sol). Sämre dränering och lerjord => vattna? varför då? Är du osäker - gräv en liten grop med smal planteringsspade lite vid sidan av/mellan rosorna (där de inte har rötterna), så ser du om det är torrt en bit ner, (glöm inte att lägga igen den lilla gropen direkt efteråt).

Vill du ha annan växtlighet runt om rosorna, så plantera den samtidigt med rosorna helst. Om det är lucker och växtvänlig jord i rabatten så invaderar rosornas ytliga rötter hela landet på en sommar, och då skadar man rötterna om man senare gräver ned något.

Stefan

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-09-2025, 21:38

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon