Tja, mycket är det ju en fråga om tycke och smak. Staketets skugga kan jag inte tänka mig är något problem, så vida vi inte talar om plank och en höjd på 2 m? Visst, sandjord är torrt och magert, men oj vad jag skulle vilja ha det istället för dåligt dränerad lerjord. Du bor ju också i skåne, vilket innebär att det i princip finns obegränsade mängder med hästskit på gångavstånd. Det är i princip allt du behöver till sandjorden, osså vatten förstås, särskilt i början. Om du se´n väljer en lämplig ros så ska du normalt inte behöva vattna. Personligen tycker jag att rugosarosorna är lite trista, (med ett eller annat undantag), och jag tycker att om man bor i zon 1 och kan odla nästan alla rosor så ska man utnyttja det.
Ulricas invändning är tyvärr berättigad som en trist praktisk realitet att rätta sig efter, särskilt om det är nu du vill plantera häcken. Det går att komma runt om ekonomin tillåter och häcken inte är för lång. Då kan man köpa vanliga rosbuskar istf häckplantor.
Bredden brukar vara nästan som höjden. Rosa Helena är ju himla trevlig, men den bör du nog undvika om du vill kunna komma fram...
Jag gör som alltid och förespråkar väldoftande och charmiga gammaldags rosor

. Väljer man engångsblommande rosor så är de generellt friskare och tåligare (behöver mindre näring och vatten). Alltså, kraftiga, täta och stadiga buskrosor finns t ex inom alba-, gallica-, damascena-, bourbon- och portland-grupperna.
Kör hårt! Självklart ska du ha en roshäck ut mot gatan. Välj vackra och framförallt starkt väldoftande rosor, så kommer grannarna att bli grymt avundsjuka. He, he, rätt åt dem

!
Stefan