CITAT (vårskutt! @ 19-04-2008, 09:16)

men blir det nypon på alla dessa som ni föreslår?? det var ju ett av kraven som jag minns det...
Javisst ja, nyponen!
Jag vet inte om man kan använda alla rosors nypon i mat, vissa rosors nypon är framför allt uppskattade för att dom är dekorativa.
Grootendorst har inte många nypon. Den vanliga vresrosen Rugosa däremot har många stora nypon som är utmärkta att använda i allehanda matlagning.
Jag föreslår två saker:
1) Gå till Biblioteket och låna "Rosor för nordiska trädgårdar del 2" (i den senaste nyutkomna upplagan heter den del 3). Där finns långa listor på rosor efter egenskap. Du kan se vilka rosor som passar som häck, vilka som passar hängandes över ett staket, vilka som har många nypon, etc.
(Där kan du se bilder på hur fint det blir med klängros på staket eller spalje!)
2) Gå in på danska Rosenpostens hemsida. Under "avancerad sökning" har du möjlighet att söka bland deras rosor på egenskaper som höjd, färg, användning, etc. Vill du ha en lista på rosor som ger många nypon söker du på "mange hyben". Tyvärr kan man inte kombinera sökning för häck och "mange hyben", men man kan göra två listor och sedan se vilka rosor som finns med på båda.
Redigerat av Sommartorparn: 19-04-2008, 09:50