Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Någon som är duktig på Saint Paulior?
          mollys_matte
          Inlägg 18-04-2008, 08:04
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 381
          Medlem nr: 4 843

Hade några funderingar, har samlat lite på dessa små blommor, men efter några flytter så har jag inte så många kvar.
          Det händer inte så mycket på saintpaula sällskapets forum, så om någon här kan hjälpa mig?!

1. De är lite "lång halsade" läst nånstans att man ska kapa av dem och sätta om, det känns drastiskt, räcker det inte bara med att man planterar ner den långa halsen som blivit?
          2. Vad gör jag för fel som får plantorna att bli rangliga i krukan, hur ska jag få dem att inte bli det?
          3. Några av mina exemplar ser så knepiga ut i balden, det är en väldigt ojämn bladsättning, så de är så spinkiga men blommar fint, medans andra nästan Bara är blad...

Nån som kan lite om dem, som har lust att hjälpa mig?

--------------------
          www.guppys.se
          Svenska GuppySällskapet
          Forum-Nybörjarinfo-Genetik

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 18-04-2008, 20:30
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Saintpaulior kan planteras djupare ifall de får långa halsar (som inte har med ljusbrist att göra, saintpaulior har ofta något liknande krypande jordstammar i det vilda), långa bladskaft är dock ett tecken på svagt ljus. Plantorna förnyas med jämna mellanrum med bladsticklingar (ju djupare man sticker ner snittytan på skaftet på bladet desto längre får man vänta på nya plantor).

Saintpaulior ska inte ha för stor kruka, saintpaulior bör planteras om 1-2ggr/år. Jorden ska vara mycket lucker och porös så man ska inte trycka till jorden vid omplanteringar, krukväxtjord med små lecakulor i brukar funka bra. Växten ska helst vattnas med regnvatten, plantorna ska torka upp mellan vattningarna. Saintpaulia är varken en kortdagsväxt eller en långdagsväxt, det är styrkan på ljuset som får dem att bilda blommor så bra lysrör ca 1-2dm ovanför växterna kan få dem att bilda blomknoppar även på vintern. Ofta blommar de runr 2ggr per år utan extra belysning, olika sorter blommar olika länge. Själv är jag inte så generös med gödningar, några gånger under odlingssäsongen får de dock lite krukväxtnäring + jag ger dem lite SM3 ibland som jag märkt att de gillar (SM3 = sea magic, preparat tillverkat av alger menat att använda till grönsakerna i trädgårdslandet).

Olika sorter växer olika så ojämnhet i bladuppsättning kan bero på att det är olika sorter.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 18-04-2008, 20:42
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 18-04-2008, 21:30) *
          ..... Växten ska helst vattnas med regnvatten, plantorna ska torka upp mellan vattningarna. .....

Kalkfritt alltså, då verkar det inget vidare att vattna med äggskal (som är mycket kalkrika). Men det verkar iaf funka bra att vattna med brunnsvatten, trots att jag tror det vi har är rel. kalkrikt att döma av avlagringarna.

Jag älskar saintpaulior, har några stycken som blommar nu wub.gif

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          CillaM
          Inlägg 19-04-2008, 10:31
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 3 419
          Medlem nr: 4 901

CITAT (MimmiH @ 18-04-2008, 21:42) *
          Kalkfritt alltså, då verkar det inget vidare att vattna med äggskal (som är mycket kalkrika). Men det verkar iaf funka bra att vattna med brunnsvatten, trots att jag tror det vi har är rel. kalkrikt att döma av avlagringarna.

Jag älskar saintpaulior, har några stycken som blommar nu wub.gif

Jo, det konstiga är att mammas paulior stortrivs, blommar, växer fint men blir just så där långa rangliga. Men om det också är så som de växer vilt...

Citera

Inlägg i den här tråden
          mollys_matte   Någon som är duktig på Saint Paulior?   18-04-2008, 08:04
          idipidi   Det brukar gå bra att plantera ner dem om man inte...   18-04-2008, 18:08
          Bassam   Hej Jag vill säga att växter blir randiga på grun...   18-04-2008, 19:58
          CillaM   Min mamma har samma 'problem' med sina pau...   18-04-2008, 20:04
          MimmiH   Min mamma har samma 'problem' med sina pau...   18-04-2008, 20:26
          CillaM   Saintpaulior kan planteras djupare ifall de får lå...   18-04-2008, 20:33
          Midnattsflickan   Jag tror att bland det viktigaste är att ha dem i ...   23-04-2008, 20:38
          ängla   Ha precis läst det senaste inlägget om Saint Paula...   23-04-2008, 21:50
          Fenja   Knipsa av ett blad och plantera det i jord, bladet...   23-04-2008, 23:09
          Midnattsflickan   Knipsa av ett blad och plantera det i jord, bladet...   29-04-2008, 19:54
          pialotta   ...å så stoppar du ner hela klabbet i en plastpåse...   25-04-2008, 18:22
          ängla   Tack så mycket för svaret. Ska prova på.//ängla :r...   25-04-2008, 20:30
          mollys_matte   Det betyder typ att det inte blir samma sort som m...   02-05-2008, 17:05
          Empla   Det betyder typ att det inte blir samma sort som m...   08-05-2008, 20:41
          Bassam   Hej ...   02-05-2008, 18:04
          pialotta   Hmmm, Bassam, jag har ju lärt mig att de INTE skal...   02-05-2008, 18:18
          idipidi   Hmmm, Bassam, jag har ju lärt mig att de INTE skal...   03-05-2008, 14:46

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 16-08-2025, 03:51

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon