CITAT (Copycat @ 17-03-2004, 19:53)
Okej! Valeriana, Vänderot eller Kattmynta. Är det droger eller nyttoväxter? Varför odlar man dom och gör någon det? Växer dom vilt eller bara odlat? Jag är lite nyfiken just på Valerianan.
Valeriana heter vänderot på svenska, kattmynta heter "Nepeta F.....nånting...på latin.
Om de är "droger" beror lite på betydelsen man lägger i ordet - i bemärkelsen tripp och hallucinationer tror jag inte att dessa två står högt i kurs hos dem som sysslar med sådant
"Drog" är ju en benämning i örtmedicinen som i stort betyder "avkok" eller beredelse av plantan på what-ever-way.
Jag odlar båda, eller rättare - valerianan har jag precis skolat om 43 stycken av , m.a.o. bara bebisar än, kattmyntan försöker jag än en gång med (ca 100 småttingar från frö, tjohooo *lycklig*)- har även några överlevare i trädgården som t,om. så här års i frystorkat och visset tillstånd utsattes för en av mina katters dräglande, ålande rullningar när hon sällskapade mig i ogräsrensningar i det vackra vårvädret häromdagen
Valerianan blommar i vita flockar och växer vilt i sverige här och där på fuktiga ställen. Kantnepetan har blå blomspiror och kallas i bland för "fattigmans lavendel". (Kanske för att den är så lättsådd? ), Vad kantnepetan har för värde i örtmedicinen har jag ingen aning om. Valerianan däremot , borde jag antagligen gå och tugga i mig nu eftersom jag skriver här vid denna okristliga tid på dygnet! T.om. läkemedelsverket har väl skrivit under på dess rogivande egenskaper?
Unn