Tack för titten!
Jag förstår att ni behöver en häck. Det blir säkert jättefint!
Så här tycker jag:
Om ni ska måla huset vitt och allting annat är vitt, så blir det mesigt med en roshäck som bara blommar vitt. Louise Bugnet är ett jättebra förslag, men jag skulle i så fall blanda upp med 1-2 andra sorter som ger mera färg.
Om huset blir vitt skulle det annars passa med en häck av Hansa, kanske med inslag av några andra rosor med likande växtsätt. Hansa är en klassisk häckros. Blir två meter hög, tät ända från botten, doftar gott och ger ätliga nypon. Den börjar blomma redan i början av juni, sedan vilar den sig lite i juli och har lite färre blommor, och sedan kommer den igen med full kraft i augusti och blommar långt ut på hösten. Fördelen med Hansa är att den ofta säljs som barrotade häckplantor i knippen om 10 vilket gör att priset blir överkomligt.

För att få en omväxlande häck kan man blanda med rosor med liknande växtsätt, helst med några som har lite annan blomningstid än Hansan och som därmed överbryggar veckorna i juli när Hansan nästan inte blommar alls. Efter att ha tittat i LÅG's bok tycker jag dessa skulle kunna passa (men har själv ingen erfarenhet av dom):
Blanc Double de Coubert (helt vit, börjar blomma en vecka senare än Hansa och börjar få färre blommor en vecka senare i juli. Kommer sedan igen med full blomning i augusti och fortsätter långt in på hösten)
George Will (lilarosa, börjar blomma i mitten av juni till mitten av juli, vilar sig med färre blommor hela augusti och kommer igen för fullt i september för att fortsätta långt ut på hösten.
Fler förslag?
Redigerat av Sommartorparn: 19-04-2008, 19:58