Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Nyordning i ankdammen, Ändrade sexvanor
          cato
          Inlägg 20-04-2008, 19:56
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 565
          Medlem nr: 6 734

Vad händer i naturen?
          Börjar djuren ta efter mäniskans dåliga sidor?

Vi har under ett antal år haft ett andpar i vår trädgårdsdamm. De tycks varit ett riktigt par och bildat familj.
          Andra hanar har snabbt motats bort från deras privata område. Parförhållandet har bestått från år till år.
          Nu har vi inte ett par utan en trio (2 hanar och 1 hona).
          Dag efter dag har de gruppsex i dammen så att vattnet yr. Hanarna hjälps åt. Den ena håller honan medan den andra utför parningsakten. Har aldrig sett på maken. Vad beror detta på?
          Honan har lagt 12 ägg under en buske i trädgården, men struntar tydligen i att ruva dem. Det är nu minst tre dar sen hon värpte senast.
          Vad har ni för erfarenheter av änders beteende??

Redigerat av cato: 20-04-2008, 20:23

--------------------
          Hälsningar
          CATO

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Viveka
          Inlägg 20-04-2008, 21:10
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 247
          Medlem nr: 3 673

Jag har själv tre änder i min damm, två hanar och en hona. Dock förekommer inget gruppsex och inga våldtäkter. så vitt jag kan se. De simmar runt tillsammans heklt fridfullt, och när honan ligger på ägg håller de två hannarna ihop. Förra året hade jag samma trio med samma beteende - åtminstone tror jag att det måste vara samma trio, eftersom de är så totalt orädda för hunden.

Det verkar dock vara ett fast par, med en extra kompis, eller möjligen en unge från en tidigare kull, eftersom paret alltid är här, medan den extra hannen kommer och går. De brukar stanna ett par månader på våren; kommer i början april, och tre dagar efter att kullen har kläckts traskar de ner till den stora sjön, som ligger ca 500 m bort, och tillbringar sedan sommaren där.

Sedan kommer de tillbaka ett tag på hösten, och har då oftast med sig hela kullen, som då är fullvuxna. Det ser rätt kul ut när ett dussin änder simmar runt i den mindre av dammarna. Det är så trångt att de knappast får plats. På hösten stannar de kortare tid, kanske ett par veckor - eller så länge som maten räcker. (Jag matar dem aldrig, men de verkar klara sig bra på vad naturen ger).

Men apropå konstiga saker i naturen; 'mina' rådjur, som praktiskt taget bosatt sig på min tomt och föder sina kid på ängen vid dammen, får ibland fnatt och jagar varandra som tosiga runt skogen. Jag antar att det har nånting med brunst att göra, men det händer på vårarna. Jag trodde de parade sig på hösten, men kanske har jag fel?

Första gången det hände trodde jag att hunden och jag hade skrämt dem, ända till de kom rusande tillbaka mot oss efter sin rundtur och nästan krockade med oss mitt på stigen. De blev förmodligen lika förvånade som vi, och jakten upphörde. Istället masade de sin motvilligt åt sidan, som de brukar göra når jag möter dem - oftast med ett par av mina tulpaner eller krokus hängande ur mungipan.

--------------------
          Viveka i Alingsås

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 14-08-2025, 10:35

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon