CITAT (birgitek @ 21-03-2004, 16:36)
Först Gammelnalle så undrar jag var i Spanien du varit? Sjalv bor jag periodvis i liten by som heter Campello belägen 8 km utanför AlicanteVar där för 5 månader sedan och då var matpriserna ca 30% lägre där än i Sverige. Jag handlar mest i en större matmarknad Carrefour och där har dom säkert mer än 100 olika sorters hårdost i olika prislägen, dessutom handlar jag frukt och grönsaker på den lokala marknaden och där är priserna ännu lägre.
Enl. våran konsumentminister är svenska matpriser drygt 20 % högre än EU-genomsnittet. Har hon fel?
Andersen, Lidl följer faktiskt gällande avtal. Det är möjligt att handelsanställda har dåliga anställningsvillkor, men i såfall gäller det hela handeln, inte bara Lidl.
Tror inte en sekund att handelsanställda skulle få det bättre om jag la mina matpengar hos holländska ICA = Ahold.
F.ö är jag inte särskilt välbeställd, men vill ha ut mesta möjligt av mina hårt ihoparbetade pengar.
Birgit Ek
Jag kan givetvis inte säga att du har fel, jag kan bara säga vad jag upplevde på Fuerteventura i januari. (Och jag var verkligen runt på hela ön...) I danmark (köpenhamn i augusti)
Kanske du kan maila hem priserna på en vanlig matkasse nästa gång du åker ner. Om du tycker det verkar intressant kan vi väl försöka ena oss om vad som skall finnas i denna kasse. Förslagsvis (att börja med)
1l standard mjölk.
1kg hårdost
½ kg kaffe
200g te
400g smörgåsmargarin (Flora /bregott eller vad det heter i spanien)
1kg (eller lämplig förpackning) ägg
1kg bröd
1kg bitsocker
1kg kött
fyll gärna på
JA jag tror att vår konsumentminister har fel om hon påstår att vi har drygt 20% högre än EU-genomsnittet.
Sedan måste man jämföra SAMMA kvalitet. Som ex Majsflingor (Corn Flakes) själv köper jag bara "originalet" trots att jag på Willys, Maxi, Exet mfl kan få Corn-Flakes för halva priset....... och jag tycker det värt att betala mera för det. Eller schampo.... 9.98 för en mellanflaska av tvivelaktig kvalitet och 32:- för en mindre av kvalitet.
Sedan KANSKE vi räknar olika ??? Ibland får jag veta att man inte kan räkna rätt av utan måste kompensera för hur mycket folk tjänar i respektive land eller hur mycket som är kvar efter skatt.....
Statistik kan man som bekant fuska rätt bra med....
Kanske vi bör starta en annan tråd om matpriserna.... för att Lidl-elserna skall få komma till tals????