CITAT (Niangi @ 22-04-2008, 09:36)

Igår vattnade jag f.ö. de andra växterna, så jag gjorde som min mor gör med sina orkidéer. Vattnade uppifrån, lät rinna igenom, den fick stå på ett fat och suga upp ett tag. Orkidénäring fick den med, jag sprayade luftrötterna med vatten.
Krukan har mkt god genomrinning. Men det fastnar ju liiiiite fukt på insidan.
Nja jag vet inte riktigt hur rötterna såg ut, de smälte ihop rätt bra med sin lilla jordklump, så jag tror de var lite svarta.
Nu är den ju precis omplanterad. Och jag satte ner den i halvskugga, ställde en annan stor och skuggande växt framför den.
Jo, jag gör precis som du men vattnet i denna kruka. Vickar och har mig för att det ska rinna ut. Märkligt att de marknadsför dessa som orkidéekrukor när de inte gillar dem! :-/ Samma ställe hade även krukor i matt glas, men de marknadsfördes INTE som ordkidéekrukor, trots jag gissar att de då varit bättre.
Vad är idealt odlingsförhållande?
Orkidéekomposten ligger nog hyffsat löst kring plantan.
Jag förstår att du blir förvirrad med olika bud. Här på forumet ser man att folk gör väldigt olika med sina orkideer och vissa lyckas trots att dom egentligen inte gör enligt regelboken.
Att bladen är slappa och skrynkliga beror på att växten har fått för lite vatten. Min teori är att det beror på att den inte längre kan suga vatten för den har för lite rötter kvar. Orkideer kan leva länge med tynande rötter. Min erfarenhet är att det kan dröja t.o.m. ett år från det att man börjar missköta dom till dess att dom slutligen dör.
Jag föreslår att du tar upp plantan ur sin kruka, och pillar bort det du kallar för "jordklumpen". Dessa orkideer ska inte ha någon jordklump över huvudtaget. De ska stå lite löst bland barkbitar. Anledningen till att man planterar om då och då är att barkbitarna förmultnar och blir till mull och då trivs inte orkidéen och rötterna börjar ruttna. Pilla bort all jord och bark runt rötterna på din orkidé så att rötterna ligger nakna. Om det inte finns några rötter alls som ser friska ut och om förruttnelsen också har börjat gå uppåt i plantan, så är det tveksamt att göra sig besväret att försöka rädda den. Om det ser ut att finnas hopp om rötterna, gör sedan omplanteringen som det beskrivs här:
http://www.orchidehuset.se/Arkiv/Omplantering.htmVitmossa (spagnum) kan du hämta gratis i skogen. Växter där det är lite sankt. Titta noga på fotot hur den ser ut. Det är inte renlav som man har i ljusstakar utan en mjuk mossa som är lite ljusgrön. Ett misstag som jag har gjort är att packa för mycket mossa och orkidékompost i krukan. Det blev för kompakt så rötterna ruttnade av det. Följ beskrivningen ovan. Allting ska vara mycket luckert och luftigt!
Med tanke på plantans skick kan du trä en genomskinlig plastpåse över hela plantan (luckert, inte knyta ihop). Det förhindrar avdunstningen. Sedan gäller det att ha tålamod. Det tar tid för den att hämta sig, och det tar tid innan den blommar.
Sedan detta med glaskruka. Jag är också förvånad över att den säljs som orkidékruka, och att plantshoppen faktiskt rekommenderade den. Det är väl någon designer som har gjort ett klipp...... Hålet i botten är mindre än på plastkrukorna och den har ingen klack. Vissa orkidéentusiaster använder plastkrukor som dom tar upp extra hål runtom i krukans väggar också för att dom tycker krukan är för tät. (Hittar inte den sidan nu). Går tyvärr inte med glaskrukan.....
Jag tror inte placeringen bakom en skuggande växt är så bra. Orkideer vill ha mycket ljus, men inte direkta strålar på sig. Ofta trivs dom väldigt bra i ett norr eller österfönster. Jag har mina i ett söderfönster, men har nästan alltid persiennen nere så att ljuset silas genom den. Har man haft orkideer några gånger och även misslyckats med några, så upptäcker man vilket fönster dom trivs i och så fortsätter man med det.
Det där med vattning en gång i veckan är en tumregel som inte behöver följas slaviskt. Det kan vara för ofta. Hur fort komposten torkar upp beror på årstiden, hur varmt orkidén står, hur nedbruten komposten är, hur mycket mossa det är i komposten, etc. Därför är det bra att lära sig se på plantan när det är dags. Tyngden på krukan, färgen på luftrötterna, kondens innanför krukan..... Orkidéerna mår bra av att duschas ibland, men man ska se till att det inte blir vatten stående i bladrosetten för då kan den ruttna.
Lycka till!
Redigerat av Sommartorparn: 22-04-2008, 10:33