|
Jag har problem med diverse växter... En orkidé jag haft i ca två år som aldrig velat blomma om försåg jag helt nyss med en ny glaskruka (gjord för orkidéer) satte då leca-kulor i botten och fyllde på med orkidékompost. Det fanns just då bara en levande luftrot, de andra hade förtvinat...  Men dock fanns det flera stycken millimeterstora luftrötter på gång in vid bladverket. Sedan omplanteringen har jag sänkt ned krukan i ljummet vatten 10-15 min en gång i veckan. Luftrötterna har tagit sig och börjar bli längre, men bladen ser helt skrumpna ut! Vad gör jag fel? Är det ett tecken på för mycket eller för lite vatten?   För övrigt har jag en del succulenter, bl.a. sådana här: (lånad bild) Som bara skjutit iväg i höjden och ser ledsna ut. Har de fått för mkt vatten? De har fått samtidigt med övriga växter oftast, 1 gång i veckan. Ibland har jag dock gett mer sällan då jag misstänkt att de blivit långa, rangliga och sett ledsna ut p.g.a. detta. Jag lyckades även ha död på en liten aloe-liknande växt på detta sätt. Hur ofta ska sådana här växter få vatten? Nu funderar jag på att endast ge med blomspruta och mkt sällan. Sedan så handlar det om någon form av angrepp jag haft på flera växter, här på en Svärmors Bandrosett, ursäkta de dåliga bilderna:   Bl.a. Dracenan har även haft samma angrepp. Det ser ut som någon tagit munsbitar av dem. Men det finns inget spår av insekter på dem. Ibland har jag dock känt små skrovliga mörka prickar på bladen som jag kunnat sprätta bort med nageln (inget levande). Inte heller är det katterna... För de tuggar inte på så sätt. Vad kan det vara och hur blir jag av med det? Hoppas någon har svar på mina frågor!  <- på förhand!
Chivvie
19-04-2008, 19:41
Hej Niangi! Jag kan bara kommentera svärmors bandrosett. Jag tror nog att det är katten. För en av mina envisas med att tugga på den. Ibland naggar han av en liten bit och spottar ut. Kolla om det ev. finns fragment i närheten av den. Troligen gör min katt det för att han inte har något bättre för sig.
CITAT (Chivvie @ 19-04-2008, 20:41)  Hej Niangi! Jag kan bara kommentera svärmors bandrosett. Jag tror nog att det är katten. För en av mina envisas med att tugga på den. Ibland naggar han av en liten bit och spottar ut. Kolla om det ev. finns fragment i närheten av den. Troligen gör min katt det för att han inte har något bättre för sig.  Fast det kan omöjligen vara katterna, de gillar också att tugga på växterna men det blir då mer fransigt. Dessa skador kan närmast liknas som ett mänskligt bett i en smörgås, halvmåneform typ. Det kan inte katterna göra.
Chivvie
19-04-2008, 20:15
Hihi. Då måste min katt inte vara normal. Nej, men skämt åsido, jodå de kan. Åtminstonne min. Han gör lika dant med kartonger ibland. Jag har väl sett honom! Han tar tag i ett hörn med framtänderna (de där pyttesmå!!!), gör en knyck med huvudet och spottar ut. Om det inte finns ett lämpligt hörn, kan han hjälpa till med en stor hörntand och då har han ju skapat jättefina hörn att fortsätta att jobba vidare på. Jag trodde inte heller först att det kunde vara en katt, men en dag var det en massa hålstansningar av de långa vassa hörntänderna. Då hade han instkränkt sig till att förvandla bladet till hålkort. Tilläggas kan att denna katt har en massa hyss för sig. En riktig buse, en raring och världens gosekatt.
Ja kissar kan ha en hel del hyss för sig... Men jag är tämligen säker att det inte är kissarna denna gång. Jag vet hur deras tugg ser ut! :-P Fler tips önskas....
Hej Jag vill säga om du kan köpa apparaten som kan mäta fuktigheten i jord och du kan bestämma när ska du vattna dina växter. Lycka till, H: Bassam
CITAT (Bassam @ 20-04-2008, 02:28)  Hej Jag vill säga om du kan köpa apparaten som kan mäta fuktigheten i jord och du kan bestämma när ska du vattna dina växter. Lycka till, H: Bassam Fast då måste jag ju veta vilken fuktighetsgrad varje växt vill ha. Kan tillägga med orkidén att den står i ett fönster med förmiddagssol.
Behöver fortfarande hjälp!
Sussie F-Flower
20-04-2008, 20:07
Är ALLA blad mjuka, tunna, sladdriga, skrynkliga och ospänstiga eller bara de yttersta? Mörka fläckar på några av bladen?
Hur mycket vattnade du före omplantering????
Sommartorparn
21-04-2008, 15:12
Hade din orkidée några rötter i krukan, och hur såg dom ut? Svarta? Helt bortruttnade? En frisk orkidé fyller sin kruka med gröna rötter. Ibland kan orkidéer med ruttna rötter hämta sig om dom planteras om. Men det tar lång tid att bilda nya rötter. Om alla bladen är skrumpna så misstänker jag att det inte finns så mycket friska rötter kvar och då är frågan om plantan överlever.............
Tyvärr är just såna där glaskrukor jättedåliga för orkideer! Om du går in på Orkidéhuset i Stockholm så står det en stor skylt om att orkideer inte tycker om glaskrukor. Har själv en sån så jag vet problemen. För det första, om orkidén står i ett fönster så att solen når krukan så bränns rötterna genom glaset. Brudorkideer vill gärna ha genomskinliga krukor, men det är bättre med matta plastkrukor än med klarglas. För det andra är krukan alldeles för tät! Finns bara ett litet hål i botten, och inga 'fötter' på krukan. Hålet ligger tätt mot fatet. Vatten kan inte rinna ut, och luften kan inte cirkulera den vägen. Så här har jag gjort för att ändå kunna ha en orkidé i denna kruka:
1) Eftersom krukan är så tät så vattnar jag mera sällan än de orkideer som står i plastkruka. Väntar till dess att det inte syns droppar av fuktkondens på krukans insida och krukan känns lätt. Under den mörka årstiden kan det gå två veckor mellan vattningarna.
2) När jag har tagit upp krukan ur vatten så vickar jag den hit och dit och sedan låter jag den stå på diskbänken och rinna av med en gaffel eller något under så att allt vatten kan rinna ut genom hålet.
3) Har alltid två enkronor på fatet som krukan står på så att luften kan cirkulera in i krukan.
Har lyckats hålla en orkidé vid god hälsa ett par år nu i den krukan, men upptäckte nu ett problem. Troligtvis p.g.a. jag hade packat orkidékomposten för hårt hade rötterna börjat ruttna. Måste vara väldigt luckert material, annars blir det för instängt.
CITAT (Sussie F-Flower @ 20-04-2008, 21:07)  Är ALLA blad mjuka, tunna, sladdriga, skrynkliga och ospänstiga eller bara de yttersta? Mörka fläckar på några av bladen?
Hur mycket vattnade du före omplantering???? Ca hälften av bladen är så där rynkiga och tunna/sladdriga nu. Och de andra på god väg dit... :-( Inga mörka fläckar, men det blad som ser värst ut har gulnat lite! Jag vattnade nog oftast en gång i veckan. Uppifrån ibland, vattenbad ibland.
Igår vattnade jag f.ö. de andra växterna, så jag gjorde som min mor gör med sina orkidéer. Vattnade uppifrån, lät rinna igenom, den fick stå på ett fat och suga upp ett tag. Orkidénäring fick den med, jag sprayade luftrötterna med vatten. Krukan har mkt god genomrinning. Men det fastnar ju liiiiite fukt på insidan. CITAT (Sommartorparn @ 21-04-2008, 16:12)  Hade din orkidée några rötter i krukan, och hur såg dom ut? Svarta? Helt bortruttnade? En frisk orkidé fyller sin kruka med gröna rötter. Ibland kan orkidéer med ruttna rötter hämta sig om dom planteras om. Men det tar lång tid att bilda nya rötter. Om alla bladen är skrumpna så misstänker jag att det inte finns så mycket friska rötter kvar och då är frågan om plantan överlever.............
Tyvärr är just såna där glaskrukor jättedåliga för orkideer! Om du går in på Orkidéhuset i Stockholm så står det en stor skylt om att orkideer inte tycker om glaskrukor. Har själv en sån så jag vet problemen. För det första, om orkidén står i ett fönster så att solen når krukan så bränns rötterna genom glaset. Brudorkideer vill gärna ha genomskinliga krukor, men det är bättre med matta plastkrukor än med klarglas. För det andra är krukan alldeles för tät! Finns bara ett litet hål i botten, och inga 'fötter' på krukan. Hålet ligger tätt mot fatet. Vatten kan inte rinna ut, och luften kan inte cirkulera den vägen. Så här har jag gjort för att ändå kunna ha en orkidé i denna kruka:
1) Eftersom krukan är så tät så vattnar jag mera sällan än de orkideer som står i plastkruka. Väntar till dess att det inte syns droppar av fuktkondens på krukans insida och krukan känns lätt. Under den mörka årstiden kan det gå två veckor mellan vattningarna.
2) När jag har tagit upp krukan ur vatten så vickar jag den hit och dit och sedan låter jag den stå på diskbänken och rinna av med en gaffel eller något under så att allt vatten kan rinna ut genom hålet.
3) Har alltid två enkronor på fatet som krukan står på så att luften kan cirkulera in i krukan.
Har lyckats hålla en orkidé vid god hälsa ett par år nu i den krukan, men upptäckte nu ett problem. Troligtvis p.g.a. jag hade packat orkidékomposten för hårt hade rötterna börjat ruttna. Måste vara väldigt luckert material, annars blir det för instängt. Nja jag vet inte riktigt hur rötterna såg ut, de smälte ihop rätt bra med sin lilla jordklump, så jag tror de var lite svarta. Nu är den ju precis omplanterad. Och jag satte ner den i halvskugga, ställde en annan stor och skuggande växt framför den. Jo, jag gör precis som du men vattnet i denna kruka. Vickar och har mig för att det ska rinna ut. Märkligt att de marknadsför dessa som orkidéekrukor när de inte gillar dem! :-/ Samma ställe hade även krukor i matt glas, men de marknadsfördes INTE som ordkidéekrukor, trots jag gissar att de då varit bättre. Vad är idealt odlingsförhållande? Orkidéekomposten ligger nog hyffsat löst kring plantan.
Sussie F-Flower
22-04-2008, 08:51
Jag tror, att om mina orkidéer skulle se ut som din, så skulle jag tro att det är brist på fukt.
Jag har givit mina orkidéér för mycket vatten några ggr. Symtomen på det, tycker jag, har varit att de blivit mörka/svarta inifrån själva bladvecket, därefter har de ruttnat och lossnat. Trots att de INTE har fått vatten i bladrosetten.
Om den står ljust nu, och inte i stark sol, så ha den kvar där. Om inte, försök att placera den så. (jag har dom flesta i söderfönster, fast man helst inte ska, med persiennen nere och lite lite nedåtböjd)
Kanske kan den behöva få bli doppad ver 5e dag i några veckor. Om luften är torr i huset/lägenheten samt kanske om blomman står över ett element så torkar den ju ut lite fortare... Märker du att den blir sämre då, så dra ut till ca 2-3 veckor mellan vattenbaden.
Om du vet med dig att du packat för mycket kompost i krukan, ta därifrån lite så det blir poröst och luften kommer åt. Det är ju ändå ganska viktigt att rötterna kan torka upp snabbt.
Jag vet många som har de där glaskrukorna och inte har några som helst problem med dem. Det gäller ju bara att hitta en balans mellan syre/fukt/ljus.
Jag tror att Din orkidé kommer att hämta sig men det brukar kunna ta några veckor, ibland ett par månader. Hoppas det går bra för Dig och din Orkidé´!!!
Sussie F-Flower
22-04-2008, 09:03
Kom på ytterligare ett alternativ:
Ta med dig orkidén till någon trädgård eller blomsterhandel och fråga om någon av de anställda är orkidé-intresserad/kunnig. (alla är ju inte det...) och få hjälp där genom att du visar upp din.
Då borde du ju verkligen få professionell hjälp...
Jag blir lite förvirrad nu... För dels har jag hört att jag gett för mkt vatten och nu för lite... Vad ska man tro? Tack ändå för dina tips, men jag måste ta reda på om den får för mkt eller för lite...
Sommartorparn
22-04-2008, 10:27
CITAT (Niangi @ 22-04-2008, 09:36)  Igår vattnade jag f.ö. de andra växterna, så jag gjorde som min mor gör med sina orkidéer. Vattnade uppifrån, lät rinna igenom, den fick stå på ett fat och suga upp ett tag. Orkidénäring fick den med, jag sprayade luftrötterna med vatten. Krukan har mkt god genomrinning. Men det fastnar ju liiiiite fukt på insidan. Nja jag vet inte riktigt hur rötterna såg ut, de smälte ihop rätt bra med sin lilla jordklump, så jag tror de var lite svarta. Nu är den ju precis omplanterad. Och jag satte ner den i halvskugga, ställde en annan stor och skuggande växt framför den.
Jo, jag gör precis som du men vattnet i denna kruka. Vickar och har mig för att det ska rinna ut. Märkligt att de marknadsför dessa som orkidéekrukor när de inte gillar dem! :-/ Samma ställe hade även krukor i matt glas, men de marknadsfördes INTE som ordkidéekrukor, trots jag gissar att de då varit bättre. Vad är idealt odlingsförhållande?
Orkidéekomposten ligger nog hyffsat löst kring plantan. Jag förstår att du blir förvirrad med olika bud. Här på forumet ser man att folk gör väldigt olika med sina orkideer och vissa lyckas trots att dom egentligen inte gör enligt regelboken. Att bladen är slappa och skrynkliga beror på att växten har fått för lite vatten. Min teori är att det beror på att den inte längre kan suga vatten för den har för lite rötter kvar. Orkideer kan leva länge med tynande rötter. Min erfarenhet är att det kan dröja t.o.m. ett år från det att man börjar missköta dom till dess att dom slutligen dör. Jag föreslår att du tar upp plantan ur sin kruka, och pillar bort det du kallar för "jordklumpen". Dessa orkideer ska inte ha någon jordklump över huvudtaget. De ska stå lite löst bland barkbitar. Anledningen till att man planterar om då och då är att barkbitarna förmultnar och blir till mull och då trivs inte orkidéen och rötterna börjar ruttna. Pilla bort all jord och bark runt rötterna på din orkidé så att rötterna ligger nakna. Om det inte finns några rötter alls som ser friska ut och om förruttnelsen också har börjat gå uppåt i plantan, så är det tveksamt att göra sig besväret att försöka rädda den. Om det ser ut att finnas hopp om rötterna, gör sedan omplanteringen som det beskrivs här: http://www.orchidehuset.se/Arkiv/Omplantering.htmVitmossa (spagnum) kan du hämta gratis i skogen. Växter där det är lite sankt. Titta noga på fotot hur den ser ut. Det är inte renlav som man har i ljusstakar utan en mjuk mossa som är lite ljusgrön. Ett misstag som jag har gjort är att packa för mycket mossa och orkidékompost i krukan. Det blev för kompakt så rötterna ruttnade av det. Följ beskrivningen ovan. Allting ska vara mycket luckert och luftigt! Med tanke på plantans skick kan du trä en genomskinlig plastpåse över hela plantan (luckert, inte knyta ihop). Det förhindrar avdunstningen. Sedan gäller det att ha tålamod. Det tar tid för den att hämta sig, och det tar tid innan den blommar. Sedan detta med glaskruka. Jag är också förvånad över att den säljs som orkidékruka, och att plantshoppen faktiskt rekommenderade den. Det är väl någon designer som har gjort ett klipp...... Hålet i botten är mindre än på plastkrukorna och den har ingen klack. Vissa orkidéentusiaster använder plastkrukor som dom tar upp extra hål runtom i krukans väggar också för att dom tycker krukan är för tät. (Hittar inte den sidan nu). Går tyvärr inte med glaskrukan..... Jag tror inte placeringen bakom en skuggande växt är så bra. Orkideer vill ha mycket ljus, men inte direkta strålar på sig. Ofta trivs dom väldigt bra i ett norr eller österfönster. Jag har mina i ett söderfönster, men har nästan alltid persiennen nere så att ljuset silas genom den. Har man haft orkideer några gånger och även misslyckats med några, så upptäcker man vilket fönster dom trivs i och så fortsätter man med det. Det där med vattning en gång i veckan är en tumregel som inte behöver följas slaviskt. Det kan vara för ofta. Hur fort komposten torkar upp beror på årstiden, hur varmt orkidén står, hur nedbruten komposten är, hur mycket mossa det är i komposten, etc. Därför är det bra att lära sig se på plantan när det är dags. Tyngden på krukan, färgen på luftrötterna, kondens innanför krukan..... Orkidéerna mår bra av att duschas ibland, men man ska se till att det inte blir vatten stående i bladrosetten för då kan den ruttna. Lycka till!
Tack för utförligt svar! Då duger kanske inte den vitmossa jag har i julkartongen i källaren då? Det finns nästan ingen skog här, bor för tillfället i södra skåne och har ingen bil... Så det blir väldigt svårt för mig att hitta mossa tyvärr... Frågasn är hur/var jag ska hitta det...
Sommartorparn
22-04-2008, 11:17
Det kan hända att någon välsorterad växtaffär i din närhet säljer vitmossa. Antingen säljs den färsk i små påsar, eller torkad i pressade block som man löser upp i vatten men då får du enorma mängder som du inte behöver.
Eller så kör du utan mossa med bara komposten. Är det en frisk orkidé så går det bra, men eftersom din orkidé inte ser så frisk ut, så kan mossa vara en fördel......
Kolla först hur rötterna på din planta ser ut och om det är lönt. Jag ska ut i skogen i helgen. Kan ta ett knippe mossa och lägga i ett brev o posta om du inte hittar på närmare håll.
CITAT (Sommartorparn @ 22-04-2008, 12:17)  Det kan hända att någon välsorterad växtaffär i din närhet säljer vitmossa. Antingen säljs den färsk i små påsar, eller torkad i pressade block som man löser upp i vatten men då får du enorma mängder som du inte behöver.
Eller så kör du utan mossa med bara komposten. Är det en frisk orkidé så går det bra, men eftersom din orkidé inte ser så frisk ut, så kan mossa vara en fördel......
Kolla först hur rötterna på din planta ser ut och om det är lönt. Jag ska ut i skogen i helgen. Kan ta ett knippe mossa och lägga i ett brev o posta om du inte hittar på närmare håll. Har precis varit ute och kikat i de lokala små blomsterhandlarna men en visste inte att det fanns en annan typ än "jul-vitmossa" och en annan visste men hade inte hemma. Lite frustrerande när man är van att ha massor av skog att gå ut att plocka dylikt i (kommer från småland), men nu inte ha skogen i närheten alls... :-/ Det hade varit helt underbart om du hade hittat rätt mossa åt mig! :-) Jag ska ta och ringa några handelsträdgårdar först och kolla annars kan du ju ta och PM:a kontonummer så sätter jag över pengar till porto... Vad ska jag fråga efter på handelsträdgårdarna? "riktig vitmossa"??? Förstår de då vad jag menar?
Nu har jag tagit upp orkidén ur komposten för att kontrollera rötterna. Sköljde bort gammal jord och så med ljummet vatten... Klippte bort ett antal som var förtorkade. Så här ser återstoden ut. Finns det hopp? Och framför allt: Hur ska jag förvara den tills jag hittat rätt sorts mossa? Kan jag ha deen på tidningen och spraya rötterna lite?  
Sommartorparn
22-04-2008, 13:13
Fråga efter "riktig vitmossa eller spagnum, sån som man har till orkidér". Tycker rötterna ser ganska OK ut (fast dom borde ha varit fler med tanke på att det är en rätt stor planta). Så en omplantering gör nog susen. Inget ruttet i bladfästena? Jag vet inte hur den trivs med att ligga framme och bli sprayad. Kanske? Annars skulle jag plantera den i orkidékompost så länge och sedan göra om planteringen senare när jag fått tag i vitmossa. Ser jag rätt att det framför allt är dom nedersta bladen som är skrynkliga? Är dom nyare bladen fasta i konsistensen? I så fall klarar den sig nog utan plastpåse över. Orkidéer låter ibland sina äldsta blad vissna ner utan att de håller på att dö för den skull. Kanske det som händer just nu?
CITAT (Sommartorparn @ 22-04-2008, 14:13)  Fråga efter "riktig vitmossa eller spagnum, sån som man har till orkidér". Tycker rötterna ser ganska OK ut (fast dom borde ha varit fler med tanke på att det är en rätt stor planta). Så en omplantering gör nog susen. Inget ruttet i bladfästena? Jag vet inte hur den trivs med att ligga framme och bli sprayad. Kanske? Annars skulle jag plantera den i orkidékompost så länge och sedan göra om planteringen senare när jag fått tag i vitmossa. Ser jag rätt att det framför allt är dom nedersta bladen som är skrynkliga? Är dom nyare bladen fasta i konsistensen? I så fall klarar den sig nog utan plastpåse över. Orkidéer låter ibland sina äldsta blad vissna ner utan att de håller på att dö för den skull. Kanske det som händer just nu? Det ska jag göra! Inget är ruttet så vitt jag kan se. Allt ser friskt ut, bortsett från rynkigheten... Ja det stämmer att främst de understa bladen är drabbade, men problemen börjar ju leta sig uppåt...
Lunatrixx
22-04-2008, 15:56
Kastar mig in lite här och bara tipsar! Om du inte hittar mossan någonstans så går den att beställa via nätet i alla fall, kanske är en sista utväg? Wexthuset spagnum
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|