CITAT (myskmadra @ 21-03-2004, 18:29)
Intressant tråd det här och alltid aktuell. Jag tycker att man ska gynna sin närbutik i första hand. "handla i din närmsta butik, annars läggs den ned". Att handla på stormarknad kräver oftast bil och bensin.
Samtidigt håller vi i västvärlden på att äta ihjäl oss och är på väg att sluta (eller har slutat)använda våra av naturen givna apostlahästar. Vi kanske inte borde handla hem mer mat i taget än vi orkar bära hem?!!?
Man kan invända att alla inte kanske orkar bära hem ens den mat de behöver (olika funktionshinder)men jag tror inte att de är de personerna som i egen bil åker till billig stormarknad. Nej, är du äldre eller funktionshindrad så får du lita till närbutik eller hemtjänst alternativt näthandel (begränsat utbud) . Jag tycker att närbutikerna ska sponsras för de bidrar dessutom till en levande stadsmiljö i bostadsområdena.
Vad säger ni andra på tråden?
Jag är både bilburen och funktionshindrad och har hemtjänst, färdtjänst och bil , tre trådsmala ungdomar som äter som hästar,lite svårt att bara handla hem det man kan bära i två händer,fast jag har en kärra att dra maten i, i så fall blir det ju bara mjölk ingen mat!!!!!
Visst ska man gynna närbutiken men inte till vilket pris som helst.Om jag lägger på 10 kr i bensin på matpriset per vecka och kan tjäna tusenlappar är det självklart ett bra val jag gör.