Har flera "ärvda" vänderotsplantor, några i ett hörn av bärbuskplanteringen och några i en mindre, anlagd rabatt med stensättning runtom. Ingen av dem i nån större träskliknande miljö, alltså.
"Tog över" trädgården för 1 1/2 år sedan och visste då ingenting om vänderot. Men: Det jag har märkt är att den växer nåt infernaliskt! Bägge lägena hos oss är i gassande södersol och det vatten de fick under regnfria veckor i somras begränsades till några halvhjärtade vändor med trädgårdsslangen (med egen brunn är man snål i torrtider...).
Ärligt talat så gillar jag inte växten nåt vidare! Höga, rangliga, viker sig ut och är i vägen när man ska gå förbi, knäcks lätt, måste bindas upp med långa käppar = fult i rabatten och ser över huvud taget mest risiga ut... Så fort tjälen går ur hos oss, så kommer de att ryka!
Det är kul med medicinalväxter och så, men vänderot är nåt man sällan fixar till mixturer av på egen hand, om jag förstått saken rätt. Viktigt med doseringar och sånt, så den känns lite onödig att ha om det nu är så att man ska ha en "nytto"-plantering.
Ska man ändå ha den, så tycker jag nog att den bör omges av andra hyfsat höga växter, som både kan ge lite stöd och dölja det risiga intrycket och stödkäpparna.
Lycka till!
--------------------
Tirre, zon 4
|