CITAT (Anic @ 25-04-2008, 09:06)

Vad irríterad jag blir, nu har de(åtminstonde en) som arbeter där bestämt att ingen får ta familjen utan den skall vara kvar, men han tycker inte att man skall mata dem heller!? Han anser tydligen att mamman bor där...
Tydligen är det inte den första kullen heller, de brukar "sköta" dem (om man nu kallar att låta dem ligga i en låda för att sköta) och sedan sälja dem på blocket.
Man tycker att en riktig kattvän hade varit glad åt att någon vill hjälpa familjen och inte hindra. Får se om han ändrar sig...
Näää :-(
Men jag tror lagen gör det lättare för er här. Om jag inte minns alldeles fel i alla fall.
Om han kan "förbjuda" er att fånga dem är han deras ägare. Som ägare är man enligt lag skyldig att se till att katten får veterinärvård om så krävs, och man är skyldig att förse den med mat och vatten.
CITAT
Lagarna innebär bland annat att kattägaren är skyldig att ge sin katt mat och vatten samt ta hand om den om den blir sjuk. Som kattägare räknas av miljö- och hälsoskyddsavdelningen även den som matar kringstrykande katter. En ägare som inte längre vill eller kan ta hand om sin katt är skyldig att se till att katten får ett nytt hem eller så måste kattägaren själv bekosta avlivning
från
http://www.kavlinge.se/download/18.1b45def...0705/Katter.pdfUpplys honom om detta så kanske han backar?
Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.