CITAT (cato @ 20-04-2008, 21:04)

Har läst tidigare att avståndet måste vara minst 10 m mellan holkarna och följt detta råd.
Vår granne satte för några år sedan upp ett radhus med 4 lägenheter åt sina fåglar.
Ser väldigt trevligt ut, men jag har aldrig sett några fåglar flytta in i dessa.
Jag har byggt ett radhus som består av 6 pilfinkholkar och 4 starholkar tillsammans, så det blir totalt 10 lgh vägg i vägg

Satte upp detta för ca 3 veckor sen. Har ännu inte fått helt klart för mig vilka som hunnit flytta in men läget verkar poppis! Minst ett par starar har börjat bygga bo och ett talgoxepar verkar också pigg på ett rum och kök.
Tanken var från början att locka gråsparvar/pilfinkar + stare att bygga bo tätt ihop för att jag hört att just dessa arter gärna bygger bo kollektivt och tätt intill varann. Kanske inte nödvändigtvis alla tre arter ihop, det är ett experiment i sig...
Annars brukar fåglar av samma art oftast gilla att hålla ett visst revir till varandra. Så det optimala borde vara att hålla ett visst avstånd i såna lägen - eller hyfsat nära men då ifrån vitt skilda väderstreck om inte annat.