Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hur ska jag "reparera" äppelträdet?
          gasabäck
          Inlägg 20-04-2008, 11:10
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 20
          Medlem nr: 13 873

Jag har ett äppelträd som jag planterat för ca 5 år sedan. Men det växer urdåligt. Rådjuren har gått hårt åt trädet i år och jag vet inte vad jag ska göra. Jag har en huvudgren kvar, annars är det dåligt med grenar. Det blommar vackert på dom stackars grenar som finns kvar. Men det blir inte många äpplen på det. Det är ett träd med höstäpplen, tyvärr kommer jag inte ihåg sorten. Helt kalt nertill, alla grenar borta. Jag har med hjälp av min pappa försökt börja om, men trädet ser inte klokt ut. Det är planterat på norra sidan av gräsmattan, men det står soligt. Jag har funderat på om jag ska gräva upp det och flytta det till öster/söderläge. Eller krafsa bort gräsmattan runt och göra en rundel med lättare möjlighet till näringstillskott. Jag vet inte om det kan vara näring som saknas. Eller göra nån hård beskärning tillsammans med att flytta det? Tyvärr är jag inte ägare av en digitalkamera annars har jag kunnat få med en bild på eländet. Allt annat som jag gräver ner växer så det knakar här - vi har väldigt bra jord. Men INTE äppelträdet. Jag är nästan redo att ge upp och köpa ett nytt! Men inget säger ju att det växer nåt bättre. Jag är mycket tacksam för råd och tips hur jag ska bära mig åt. Det är inget fel på stammen- den är fin som attans - har haft stamskydd hela tiden så det är inte gnagt på trädet.

Och jag glömde förstås berätta att jag bor zon 3-4. Kan ju vara bra att veta.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          gasabäck
          Inlägg 25-04-2008, 15:28
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 20
          Medlem nr: 13 873

Hmmm intressant. Jag har varit ut och trampat lite på gräsmattan där trädet står. Och det är lite blött nu tidigt på våren, men resterande del av sommaren är gräsmattan supertorr där. Jag ska börja med att ta bort gräset runt trädet och göra en liten rundel och fylla på med vanlig jord. Stödvattna i sommar och se vad som händer. Det är ju underbart om det bara är vatten som är lösningen på problem. Tack så mycket för bra råd.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-07-2025, 20:29

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon