Svårt att säga. Jag har aldrig sett en Rostvingelarv i livande livet men av bilder att döma är den gråare. Den vanligaste larven som brukar knata omkring på snön är annars Gräsulvens larv. Den är just så här rödaktig och mycket vanlig. Också en spinnare. Möjligen kan man ta den på storleken. Rostvingelarven blir 30 mm medans gräsulven blir upp till 80 mm, fast den brukar vara ca 40-50 vid övervintringen.
Den vuxna fjärilen, gräsulven alltså, är lite av en pest för fjärilssamlaren. Hanen flyger i solnedgången som en brunröd blixt. Snabb och oberäknelig. Under 20 års fjärilssamlande fick jag ihop 2 ex. Honan är tvärtom. Hon kommer gärna till lampan vid nattfångst. Det är en sån där kortlivad sak som i stort sett bara gör en flygtur för att lägga ägg. Vilket hon direkt börjar göra efter landningen på lakanet. Det gäller att snabbt få tag i kräket och slänga ut henne i omgivningen.
Jag hade en samlarkompis som en gång hade satt upp lampan på Ölands alvar. Efter att ha fått ett par hundra gräsulvshonor till lampan fick han sluta. På morronen var lakanet översållat med ägg.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|