Släng bort allt och var vaksam på när de börjar igen.
Jag hade ett par som skulle bygga på min altan, i min blomlåda för några år sen. En sån plåga!! Det började under påskveckan då jag var hemma hos mina föräldrar. Sambon ringde och frågade om jag hade lagt pinnar i blomlådan, jag fattade ingenting men efter ett tag så lyckades han klämma ur sig att det var två duvor som var där hela tiden också och att de hade skitit lite på balkongen. Han slänger ut pinnarna men duvorna var snabba på att lägga dit nya.
2-3 dagar senare kom jag hem, och det såg rent ut sagt för j*vligt ut. Snacka om att två duvor kan skita en hel del. De tyckte naturligtvis att det allra bekvämaste var att sätta sig på ryggen på en av stolarna och skita både på stolen och på mattan vi hade på golvet. Vi fortsatte att slänga ut pinnarna de la dit men en dag låg där ett ägg också. Efter lite eftertanke bestämde vi oss för att slänga ut det också, men de kom fortfarande tillbaka. Vi tog bort precis allt på balkongen, inklusive balkonglådan. vi spände upp trådar över hela balkongen men de hittade ner mellan dem. Det tog 3-4 veckor innan de gav upp och letade upp något annat ställe.
Nu efteråt har jag läst mig till att ringduvan verkligen kan vara ett plågoris. Skitar ner mycket och skaffar sig flera kullar med ungar varje år. kommunerna har stora problem med att hålla bestånden på en lagom nivå. Hade jag varit dig så hade jag slängt ut dem snarast möjligt.
|