Åh, bara roligt, Julia.
CITAT (CalleF @ 26-04-2008, 10:39)

Så smyger jag in med två följdfrågor:
1. När är bästa tiden på året att göra detta?
2. Fungerar det även på tex syren, rosentry och ölandstok?
1. Olika för olika växter tror jag, men jag brukar räkna med att det är bättre att det redan är liv i växten än att det inte är det, som på vintern. Jag brukar passa på när jag ändå beskär och ta lite sticklingar, exempelvis förökar jag min lavendel varje vår, typ nu, alltså.
2. Kanske... När det gäller sticklingar så prova, det kostar ju nästan ingenting. Men jag skulle nog inte offra mig på bondsyrén eftersom du kan få rotskott av "vem som helst" som har såna och då har de ju redan rötter. Sen tar syrén rätt lång tid att etablera sig öht, enligt min erfarenhet. Men jag är väl inte tillräckligt tålmodig. Ädelsyrén av nåt slag kanske man skulle prova? Tok skulle jag vänta med tills de börjat grönska. (Vill du ha gula kan du få komma hit och gräva upp några plantor...). Try går säkert bra.
Sen ska man vara medveten om att det tar några år innan plantorna når plantskolestorlek, men "gratis är gott", och sen känns de här mera som
mina växter. Forsythia, buxbom, lavendel mm har gått bra. Håller på att testa prydnadskörsbär, ingen aning om det går eller inte, men grannen hade huggit ner trädet så jag knipsade från riset samma dag. Sen har jag fått en hel del perenner på det här sättet.
Så, testa, det är först efteråt som man vet om det gick eller inte.
Sen kan jag ju erkänna att det inte alltid är så lätt att sköta om småplantorna, har sumpat en del i det stadiet...

Blev t.ex så lycklig övet att forsythian klarat vintern att jag ställde fram krukan i sydsluttningen på vårvintern, INTE lyckat även om jag trodde jag var snäll mot dom...