CITAT (Lasse Lasse Liten @ 26-04-2008, 20:54)

(...) Sist men inte minst detta om att vi vintertid matar fåglarna för vår egen skull och inte för fåglarnas skull...
Är jämförelsen när det gäller fågelholkar då liktydig eftersom de ju egentligen är anpassade till att bygga sina egna bon? Likväl som fåglarna är anpassade till att söka efter föda vintertid på egen hand?
Jag undrar om det i själva verket är så att vi generellt sätter upp fågelholkar för vår egen skull snarare än för fåglarnas? (...)
Ja, egentligen är det samma sak med holkar. Att sätta upp holkar och inte rensa dem kan väl jämföras med att vintermata med ensidig kost. I det ena fallet får ungarna fler parasiter än nödvändigt, i det andra fallet får de adulta sämre kondition. Men visst, vi har rensat skogen både på hålträd och på mat, så i viss må kan man kompensera genom att sätta upp holkar och mata med omdöme. Jag har själv många holkar (byggde en till igår i förhoppningen att den svartvita flugsnapparen ska låta mina mesar vara i fred) och matar på vintern. Men de arter som gynnas är med några undantag vanliga. Vi lugnar vårt samvete samtidigt som andra arter fortsätter att minska drastiskt. Sånglärkan och tofsvipan bryr sig inte om holkar och fågelfrön. Jordbruket och skogsbruket borde förändras om det verkligen ska göra någon skillnad. Det är dock inte så realistiskt att hoppas på att detta ska ske, särskilt inte med denna regering. Ett bra exempel är göktytan. Oavsett hur många holkar man sätter upp, så minskar den ändå. Det är inte bostadsbristen som gör det!
Om man tog alla pengar som investeras i solrosfrön och investerade dem i att skydda natur istället, skulle de göra mer nytta.