Sidor: 1, 2
nunne
Det vore kul att veta vad ni har vid era fågelbord.
Dom här har hälsat på mig bravo.gif

Blåmes
Bofink
Domherre
Duva
Entita
Gråsparv
Grönfink
Grönsiska
Gulsparv
Kajor i massor
Koltrast
Kråka
Mindre hackspett
Nötväcka
Pilfink
Rödhake
Sparvhök
Skata
Stenknäck
Talgoxe

Wilmer
Jadu, just nu = SNÖ!!! I morgon ska jag fixa fram maten igen. (Snömassorna har tyngt ner grenar och knäckt det som maten hängde på)..

Annars är det tyvärr inte så mycket fåglar här, några blåmesar och några talgoxar. Det har också varit en flock nötskrikor och skator här, men inte på sistone. Där jag bode förut matade jag nog alla fåglar på en mils radie... sweatingbullets.gif Undrar hur de klarar sig nu?
estet
Dagligen: talgoxe, blåmes, större hackspett och ekorre.

Ovanliga men som synts: talltita -var o åt dagligen för nåt år sedan men nu syns inte en enda, grönfink, pilfink, sparvhök den åt inte av fågelmaten utan av fåglarna ist. tog en talgoxe, mäktigt men synd ändå att se från köksbordet.
skogstroll
jaa.... ekorre, nötväcka, stjärtmes, gulsparv, talgoxe, blåmes
Lars-Olof Arvids
Jag har regelbundet talgoxe, blåmes, entita, nötväcka, nötskrika och koltrast. Ibland även gulsparvar och i helgen var ett par bofinkar framme.

Olle
puskas5
Fåglarna har varit måttligt roade av fröautomaten i vinter eftersom det inte har varit någon vinter här i sydligaste Sverige. Talgoxar, blåmesar och grönfinkar har varit trogna gäster. Koltrastarna springer under fröautamoten och plockar vad som faller ner. I dag har vi också haft ett par bofinkar. Skatorna kommer ibland liksom någon enstaka råka. Rödhake vid något enstaka tillfälle liksom pilfinkar.
Netha
Senaste tiden har vi haft besök av
Talgoxe
Talltita
Lappmes
Blåmes
Domherre
Grönsiska
Gråsparv
Gråsiska
Pilfink
Duva
Skata
Kråka

Väntar på snösparven
aldo
CITAT :
Jag har regelbundet talgoxe, blåmes, entita, nötväcka, nötskrika och koltrast. Ibland även gulsparvar och i helgen var ett par bofinkar framme.

Slut citat.

Samma hos mig men jag har även Domherrar på besök +hackspettarna .
Längre bort på åkern såg vi Starar idag och det var faktiskt ngr år sedan sist .

MEN .....

Svårt för flyttfåglarna
när vintern slog till igen

Många flyttfåglar hann anlända innan det slog om till full vinter.
Biologen Jan Uddén säger att flera arter far illa i kylan och snön.
- Därför är det extra viktigt nu att man lägger ut mat till fåglarna.

Lilla Birka
Den här bl.a [attachment=15336:DSCN6588.JPG] och blåmes, bofink, entita, talltita, talgoxe, svartmes, tofsmes, liten hackspett, grönfink, pilfink, gråsiska, grönsiska,domherre, nötväcka, skata, nötskrika,koltrast, rödhake, bergfink, sparvhök, sidensvans, gulsparv + katt
Fågelvägen
De vanliga livsmedelsbutikerna har slutat med talgbollar - nu när det snöat skulle de verkligen behövas!

Denhär "vintern" har det myllrat av blåmesar!
Andra dagliga gäster:
talgoxar
2-3 nötväckor
3 större hackspettar (som speciellt gillar jordnötter och talgbollar)
pilfinkar
många koltrastar.
Häromdagen gjorde en rödhake en snabb visit och
idag en bofink.
Strax innan den senaste snön syntes en flock med sidensvansar, ca 20 st. De kollade de mycket sura äpplena som hänger kvar i vårt vildäppelträd och flög sedan snabbt vidare norrut.

Glömde grönfinkarna och skatorna!
svennis
Jag de vanliga och

Fasaner
Kajor och
Turkduvor, 10st
Svennis i Ängelholm
Fågelvägen
Oj vad mycket turkduvor du har, Svennis! Det måtte vara ett fasligt hoande. Säger dina duvor också ho ho hoo - hoh... slutar liksom mitt i?
svennis
Tukduvorna är jobbiga o ett par Ringduvor också. Fick fram bild.
En Rödhake kommer ibland. yes.gif

duvor där nere

Turkduva.jpg

7 Fasanhönor kom det en dag, har några granar som de trivs i om nätterna

fasan 001.jpg

Har blivit med höns o en tupp som inte kan gala. Fösöker i ett.

höns.jpg
aldo
CITAT (Fågelvägen @ 19-03-2008, 17:41) *
De vanliga livsmedelsbutikerna har slutat med talgbollar - nu när det snöat skulle de verkligen behövas!

Jag köper cocosfett o smälter i micron .Häller sedan över i en joghurt -literförpackning .I förpackningen har jag först hällt i solrosfrön.Det stelnar ju fort ute nu .
Så har de små ngt gott o hackspetten kan hänga där oxå ;-)

Senast igår em sjöng koltrasten för mig då han satt där uppe i björken .
Fågelvägen
Provade med kokosfett förra vintern. Ingen ville ha det! Ja, kanske skatorna åt upp det, förresten, men de skrämmer ju bort alla småfåglarna.

Däremot funkar Milda ganska bra. Jag kletar det i barken på en stor tall, där kommer de flesta åt fettet, utom skatorna som inte kan sitta på en trädstam. Tyvärr blir koltrastarna också utan. De får äpplen, som jag försöker gömma så inte rådjuren hittar dem.

Det är roligt att se hurdana badvanor de olika fåglarna har. Vi har en liten bergsskreva som alltid är fylld med vatten (ibland is, förstås). Där ryms 5 koltrastar på en gång. Ringduvorna badar ALDRIG! Inte hackspetten heller. Hur kan blåmesen och rödhaken med sina tunna små kroppar ta sig ett LÅNGT BAD när det är +1 utomhus? Gröngölingen dricker värdigt och spejar högtidligt upp i skyn. Skatorna skvätter så hela berget är vått.
Lotta22
Jag bor i ett radhusområde i Bromma men har haft regelbundna besök av både stenknäck och steglits.
Annars är det mest talgoxar, blåmesar, gråsparvar, pilfinkar, grönfinkar, större hackspett, nötväcka, ringduvor, koltrastar, skator, en och annan rödhake, gråsiska och bofink.

Jag matar fåglarna året runt och mars är den månad som det går åt mest frön på hela året. De äter minst 6 liter i veckan...
På hösten går det också åt en hel del när de bunkrar inför vintern. Då stoppar de omsorgsfullt ned solrosfrön mellan varenda glipa i stenläggningen på uteplatsen, så det blir som en installation sen när det börjar växa solrosor överallt. biggrin.gif

Fågelbadet står också framme året om och används flitigt av framför allt mesar och sparvar.
Myosotis
nötskrika
talgoxe
blåmes
entita
svartmes
talltita
nötväcka
koltrast
rödhake
bofink
grönfink
domherre
sparvhök
skogsmus
samt höna smile.gif

ibland/inte just nu:
bergfink
stenknäck
gulsparv
grönsiska
gråsiska
större hackspett
sidensvans
steglits
trädkrypare
stare
ekorre
rådjur
theseraphim
har haft det mesta där i år, ingen ornitolog men känner igen talgoxe, älgko, älgtjur, rådjur, hare, ekorre, granngubben(Han åt visserligen av fågelmaten han ville bara se vad jag matade med men han fick bulle istället) och några andra pippis har vart där med men det knäppaste var för ett par år sedan då en dvärgpapegoja landade och käkade, den hade rymt från ägaren och tyckte om friheten men den var ju så tam så den satt ju kvar när man gick ut så den hoppade upp i handen. Kärt återseende för ägaren när Biggles kom hem igen.
Chivvie
Hej!
Vad roligt att läsa om alla olika fåglar - och annat giggle.gif - som finns vid fågelborden runt om i landet.

Bor själv 3½ mil norr om Göteborg i ett radhusområde. Men sortimentet här är synnerligen magert, och i år sämre än någonsin.
Gråsparv, pilfink, talgoxe, blåmes är här nästan jämt. Någon gång per dag kommer skata, koltrast, rödhake.
Förr om åren hade jag också talltita, gulsparv, grönfink och hackspett, men ingen hittills i vinter.
Wilmer
Nu när det legat snö här ett tag har två kråkor och ett koltrastpar infunnit sig! Måste köpa äpplen åt koltrastarna wub.gif
Wilmer
Fem minuter efter jag lagt ut äpplet var koltrast hanen där och mumsade wub.gif
Monarda
Pilfinkar och gråsparvar i massor, talgoxar och blåmesar, gulsparvar och grönfinkar. Häromdagen kom gråsiskor i en flock.
Koltrasten kom för 14 dagar sedan och även ringduvan har varit synlig. Rödhaken har siktats en bit härifrån, hoppas den hittar till min trädgård i år också.
Men allra roligast tycker jag det är med svarthättan som dök upp här förra vintern för första gången. Även i år har den hittat hit och förklaringen till att det bara är en enda tycks vara att dom är väldigt revirhävdande. Äter med förtjusning äpplen, russin och sockerkaka!

P3220034d.jpg

Netha
Vi har haft svarthätta hos oss en endaste gång ... den var här i två dagar okt 2004 ... åt bär på rosentry.
Lilla Birka
Är det ingen mer än jag som har tofsmes?
gammelnalle
Zon 3/4 ute på landet
(fast idag har jag inte hunnit titta-men äter frukost tillsammans med pippisarna om helgerna-på varsin sida om om fönstret)

-10C Brrrrr.

Blåmes
Domherre och fru
Entita (eller om det är Talltitan??)
Grönfink
Grönsiska
Gulsparv
Koltrast (kom nu i veckan-har inte synts till tidigare i vinter)
Mindre hackspett
Nötväcka
Nötskrika
Pilfink
Rödhake
Skata
Stenknäck
Talgoxe
Korsnäbb
hmmm kommer faktiskt inte på fler just nu
Orren sitter inte vid fågelbordet men är väl synlig från fönstret

b

edit stavfel
Chamomille
Förutom alla "vanliga" pippin" så är här idag:
Stenknäck
Steglits
Rödhake
Fantastiskt roligt att sitta och bara höra och se alla fåglar som kvittrar hej vilt. Nu ere vår yahoo.gif
Eller sad.gif
skogstroll
kan de inte ta en liten tur över till mig också? smile.gif här har jag "bara" nötväcka o blåmes idag.
Inga från Närke
Tack för alla fina bilder och info om era fågelbesök. Tyvärr så har vi slutat med fågelbord för att:
1. Det finns för många kajor och maten försvinner fort och det är ett himla väsen bara och de små kommer inte till.
2. Det finns för många katter som ligger på lur och vill ta sig ett skrovmål.
3. Det drar till sig möss det som hamnar på marken och tyvärr så finns det gott om det där vi bor som då även kommer in.
4. Nemo tycker om att rulla sig i allt fågelbajs som blir och det är inte kul att behöva tvätta honom varje dag, nu blir det bara ibland.
Lars-Olof Arvids
CITAT (Lilla Birka @ 22-03-2008, 22:30) *

Jag hade en tofsmes före jul, men sedan dess har jag inte sett den.

Här är min fågelmatplats idag på morgonen. Fullt med koltrastar kalasar på äpplena i snön och nötskrikorna gillar talgbollarna.

[attachment=15699:Koltrastar1.jpg]
[attachment=15700:Koltrastar2.jpg]

Olle
zoodiak
många talgoxar, några enstaka blåmesar, två större hackspettar, gulsparvar, nötväcka, gröngöling, fem nötskrikor, varfågel, domherrar och mina höns och kaniner
Fågelvägen
Idag kom en ringduva och åt solrosfrön på marken. De vanliga småfåglarna satt i syrenbuskarna och såg ut att tycka duvor är onödigt stora.
Här har snöat ordentligt och alla fåglar är hungriga. En flock med björktrastar letar efter vildäppelträdets små sura äpplen som ingen brytt sig om hittills. I skogen hördes domherrar, men de har inte kommit till vår fågelmatsservering.
Jag tycker synd om rödhaken, som var här i förrgår, före det stora snöfallet.
Chamomille
Idag var denna filur vid fågelbordet. wink.gif
[attachment=15802:Rådjur.JPG]
gammelnalle
CITAT (Chamomille @ 26-03-2008, 17:20) *
Idag var denna filur vid fågelbordet. wink.gif

FÅGELHUND????

flå't ...kunde inte låta bli...

b
Lottie
Stjärtmes
Steglits
Grönfink
Hackspett (den stora vanliga)
Koltrast
Domherre
entita
talltita
nötväcka
blåmes
talgoxe
något oidentifierbart (som jag vill få till hämpling)
svartmes
tofsmes
skata
sidensvans
bofink
pilfink
hmmm... vad har jag glömt?

jo, just det, Rödhake såg jag i buskarna häromdagen. Fast den var inte framme vid fågelbordet!
estet
CITAT (estet @ 18-03-2008, 01:30) *
Dagligen: talgoxe, blåmes, större hackspett och ekorre.

Ovanliga men som synts: talltita -var o åt dagligen för nåt år sedan men nu syns inte en enda, grönfink, pilfink, sparvhök den åt inte av fågelmaten utan av fåglarna ist. tog en talgoxe, mäktigt men synd ändå att se från köksbordet.

Nu har jag äntligen sett en talltita!! Här kommer en annan daglig gäst.
[attachment=16399:Bild_093.jpg]
Myosotis
CITAT (Lilla Birka @ 22-03-2008, 23:30) *

Här håller sig tofsmesarna i skogen, jag har aldrig någonsin haft en i trädgården, och jag är mycket avundsjuk.
DragonLady
CITAT (nunne @ 18-03-2008, 01:07) *
Det vore kul att veta vad ni har vid era fågelbord.

Mina Katter förstås.. naughty.gif
De som jag önskar att det kunde komma lite fåglar, fast de är för smarta som tur är..
Men skatorna börjar närma sig mer o mer sedan förrörra året när de blev en mindre pga. att de underskattade min svartvita blixt fear.gif ninja.gif
estet
Dagens gäst...förutom talgoxar.
[attachment=16502:Bild_104.jpg]

Taget för nån höst sedan.
[attachment=16503:43._30_o..._snö_än..jpg]
Netha
CITAT (estet @ 09-04-2008, 23:41) *
Dagens gäst...förutom talgoxar.
[attachment=16502:Bild_104.jpg]

Taget för nån höst sedan.
[attachment=16503:43._30_o..._snö_än..jpg]

Jag är glad att vi slipper ekorrar ... hos dottern knycker de alla nötter och fåglarnas frön.... men nog är de söta ändå. smile.gif

Rackarn på din nedre bild, ser ut att ha fått i sig rejält med nötter... om man ser till magens storlek. laugh.gif
Lars-Olof Arvids
Igår eftermiddag var den här lilla stjärtmesen framme på en av mina talgbollar. Även en tofsmes var framme, men den fick jag ingen bild på.

[attachment=16843:Stja__776_rtmes.jpg]

Olle
160kvm stort hus
Tyvärr fick min matning ett abrupt ( stavning?? ) slut för tre veckor sen när alla solrosfrön i hela e-tuna var slut. *sucka*
Men talgbollar har jag kvar och jag la ut de sista igår.
Innan slorosfröna tog slut så hade jag gråsparvar, talgoxar, blåmesar och en hel del annat som jag inte lyckats få namn på.

Nu när det "bara" är talgbollar och jordnötter kvar så har jag bara kvar talgoxarna, en blåmes ( kan vara två? ) några gråsparvar och tre hackspettar ( dom med rött på ) varav en ser ut som h*n har svalt en tennisboll. Har levt gott här på fröna tror jag... *s*

Sen hade vi två koltrastpar som åt ett äpple om dagen. men jag missade att mata en helg och sen var dom borta... Ingen pardon där inte.
Men nu när solen ligger på så har vi fullt med flugor på husväggen och slöa är dom med, tror att fåglarna har börjat kalasa på dom istället?

Men på mornarna och kvällarna är det ett Jä...la liv utanför. Låter som om man sitter på en pub med 200 personer som pratar i mun på varann och försöker överrösta allt och alla. Helt underbart att lyssna på.

Nu hoppas jag bara på att det är några som flyttar in i mina holkar...
evni
Törs inte locka till mig fåglarna för jag/vi har 3 st. katter som tar fåglar, råttor, sorkar, grodor m.m.
/Eva
Lars-Olof Arvids
CITAT (160kvm stort hus @ 16-04-2008, 09:05) *
Tyvärr fick min matning ett abrupt ( stavning?? ) slut för tre veckor sen när alla solrosfrön i hela e-tuna var slut. *sucka*

Vill du att jag skickar en påse solrosfrön mot portokostnaden? Jag har mycket mer än jag behöver nu.

Olle
160kvm stort hus
Tack Olle!

Men jag avböjer nog. Dom får klara sig med talgbollar och flugor.

Mvh Huset
skogstroll
mina pippijåglar får klara sej själva nu smile.gif men med tanke på hur de låter i gryningen utanför sovrumsfönstret så lever de i alla fall sweatingbullets.gif Någon sjunger VÄLDIGT långa serenader vid sådär 4-tiden i ett träd utanför fönstret puh
Lilla Birka
Sedan senast: två stjärtmesar var här och hälsade på, två ringduvor kommer varje dag och en stenknäck dyker stundom upp. Ännu har vi lite solrosfrö kvar, jätteroligt att se så mycket fåglar utan för köksfönstret!
maramara
CITAT (skogstroll @ 17-04-2008, 14:10) *
mina pippijåglar får klara sej själva nu smile.gif men med tanke på hur de låter i gryningen utanför sovrumsfönstret så lever de i alla fall sweatingbullets.gif Någon sjunger VÄLDIGT långa serenader vid sådär 4-tiden i ett träd utanför fönstret puh

Kan det vara koltrasten. Jag underhålls i skymning och gryning av deras vemodiga vackra drillande serenader.
Det är bland det vackraste man kan höra tycker jag.
Lasse Lasse Liten
Vid fågelbordet i år för första gången tänkte vi hålla kalas och bjuda på smaskens även varma årstiden om det kan passa!? Trevligt men mest i syfte att mycket god tillgång på mat främjar bobyggande på tomten så vi kan bli av med de uschliga bromsarna som härjar i juli. sick.gif
Jag var efter senaste snöfallet för ett par veckor sen och fyndade nytt frö på Freijs Skog o Trädgård. Förmodligen de enda som säljer frö även på vårkanten. Snöfallet lockade förresten stora flockar hit nu i april som åt upp vårt sista hampfrö. Tur vi hade nåt kvar!!

Vid fågelbordet hittills i år:
Koltrast (som mest 12 hanar och 3 honor vid ett o samma tillfälle)
Nötskrika, Svartmes
Kungsfågel, Grönfink
Talltita, Domherre
Steglits, Bergfink
Gulsparv, Gråsparv
Pilfink, Blåmes
Större hackspett, Bofink
Talgoxe, Grönsiska
+ en o annan skata o kaja

Vet ni förresten varför handlarna generellt byter fågelfrö mot grillbriketter så fort vårsolen behagar visa sig för nån dag? Lagom så när bakslaget kommer en vecka senare och snön tar över igen och man kanske behövde fylla på fröförrådet så kreverar fåglarna? ranting.gif
Tror de att de ska sälja massa grillkol redan i februari - jädra fågelsvikers?!!
Myosotis
Det är inte bra att mata fåglar med frön under häckningssäsongen. Även de som är rena fröätare matar sina ungar med insekter (undantag korsnäbbar). Frestar man dem att mata med frön får ungarna bristsjukdomar. Om du absolut känner dig tvungen att mata ändå ska du åtminstone köpa en blandning för insektsätare.
ängsvädd
CITAT (Myosotis @ 25-04-2008, 19:19) *
Det är inte bra att mata fåglar med frön under häckningssäsongen. Även de som är rena fröätare matar sina ungar med insekter (undantag korsnäbbar). Frestar man dem att mata med frön får ungarna bristsjukdomar. Om du absolut känner dig tvungen att mata ändå ska du åtminstone köpa en blandning för insektsätare.

Jag matar "mina" fortfarande med frön, det finns nästan inga insekter ännu, men jag borde kanske sluta med det nu? Bor några mil utanför Sthlm. Har bl a en ringduva som sitter på marken och äter nedfallna fågelfrön.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon