.....nu har jag bara skummat igenom hela den här tråden men.....
Visst det är säkert bra med konkurrens och så men då får det ju ske på lika villkor...vad är det för nytta med svenska miljö och djurskyddslagar om vi ändå handlar importerad mat????
Det som händer är att man "slår ihjäl" en svensk livsmedelsproducent till... och med den ett par arbetstillfällen till.......och nånstans på jorden lider ett djur i onödan eller så förstörs miljön.......
En svensk mjölkbonde t.ex beräknas sysselsätta 5! st till i binäringar som åkerier, foder, mejeri osv...... 10 mjölkbönder är 60 arbetstillfällen, en tämlig skara..... hade det varit varsel på en fabrik så hade det blivit uppståndelse... och dom sista 10 åren har ungefär 10 000 mjölkbönder lagt av...
Sen har jag länge funderat på varför folk tycker att mat skall vara billigt??? Är inte maten och boendet det som är viktigast??? Förr var det det man la sina pengar på..man försörjde sig helt enkelt....nu är så mycket annat viktigare...nya märkeskläder
...nya möbler...datorer...TVkanaler...flaskvatten

...
hemelektronik...böcker....skivor...TV-spel...cigaretter...sprit.....godis....you name it!!!
Guldkant har liksom blivit vardagsmat....men inte f-n kan all leva som kungar...nån måste ju betala notan.....
Ibland önskar jag att det hände nåt så folk fick kontakt med verkligheten igen...