En gammal jakthund som inte orkar jaga längre förtjänar givetvis en lugn och skön pension och mår då heller inte dåligt av att den inte får den motion som jakten ger. En ung hund som är oduglig till jakt får man väl avvakta och se hur den klarar att inte få jaga. Jag har tysk Jaktterrier och jag vet hundar av den rasen som blivit fullsätandigt galna av att inte få jaga. Första steget med en icke-jagande jakthund måste ju vara att försöka aktivera den på annat sätt. Viltspår kanske kan vara ett alternativ, tex. Det jag vänder mig emot är att man skaffar sig en jaktras för att man gillar utseendet, utan att öht tänka sig jakt med den.
Min hund är så här snygg:

Och eftersom det är en rätt behändig storlek (typ Jack Russel) så finns det de som undrar vad det är för ras och tycker att en sån skulle man ha, fast de bara vill ha en sällskapshund. Tycker heller inte som en del med jakthund att hunden ska leva sitt liv i hundgård, vår hund är i hundgården när vi jobbar, annars är hon inne med oss som vilken sällskapshund som helst.
Men nu var det ju avel det handlade om och jag är övertygad om att det procentuellt sett finns betydligt fler oseriösa "blandrasavlare" än de som avlar renrasigt i kennelverksamhet. Ska man hålla på med seriös avel krävs det ju att kunden har ett hum om vad den får, vilket är större chans till när man kan följa meriter och stamtavla. En som har kennel har nog oftast gjort ett större jobb med att hitta en lämplig matchning till sin tik/hane innan han parar än en som tar en enstaka blandraskull hemma.
Jag är som sagt inte emot blandraser som hundar, men tycker inte om att det överproduceras hundar för att folk vill "göra valpar". Har du en kennel så producerar du inte fler kullar än du har täckning för att bli av med (till ett rimligt pris). Jag vill fortfarande hävda att många av dem som producerar blandraser inte tänker så långt som att detta är hundar som ska ha ett långsiktigt ägande. Finns givetvis rötägg inom rasaveln också, som inom alla branscher.
Detta är ett känsligt ämne och diskutioner spårar ofta ur, men jag står för mina åsikter. Det finns redan så många hundraser att det finns en hund för alla, man behöver inte blanda fram egna varianter. Sen finns det helt störda raser registrerade som inte borde få finnas, därför att de hundarna inte kan leva ett normalt liv, det är en annan sak.
En trevlig hund är en trevlig hund oavsett om den är renrasig eller blandad... Men jag föredrar att stödja den renrasiga aveln.