Så trevligt med en civiliserad diskussion!!!

Även om jag är "för" blandraser lyssnar jag gärna på era argument när de framförs så här kunnigt och genomtänkt. Det ligger mycket i det att det kan bli oönskade egenskaper ibland, t.ex. verkar det inte så smart att ha Border Collie i alla blandraser hur som helst, jag känner en jättegullig stor svart lurvig blandrastik

som är underbar på alla sätt och vis, jag brukar passa henne ibland. Men hon blir jättestressad när folk inte är samlade utan går åt olika håll, hon vill samla in dem igen och blir helt olycklig, hon har väl så mycket vall i sig (BC) att hon inte vet vart hon ska ta vägen. BC ska man inte hålla som sällskapshundar, och det borde gälla BC-blandisar också. Likadant med jakthundar och jakthundsblandisar som inte får jaga.
Men oftast blir det bra: min absoluta favorithund innehåller Landseer, Groenendal och Springer Spaniel.

Hon är frisk (höfterna kollade) och har ett fantastiskt lynne. Hennes matte som är veterinärassistent har tagit två kullar på henne, valparna växte upp i familjen, fick den bästa maten, såldes för 6000:- och var naturligtvis veterinärbesiktigade, id-märkta och vaccinerade. Och på vilket sätt skulle detta vara ansvarslöst och förkastligt?! Hon har kollat upp att hundarna har fått bra hem. Den dagen jag skaffar egen hund blir det en valp efter Sotis och nej, det finns ingen ras som kan mäta sig med henne. Har dock absolut ingenting emot rashundar, min daghund är en renrasig Amstaff, jag har umgåtts mycket med Golden Retriever och gillar Hovawart. Men det finns sjuk avel, det kan väl ingen förneka. Man inavlar medvetet, avlar vidare på defekta hundar etc.
Det är ansvarslöst. Och när renrasiga valpar börjar kosta 20.000:- har det gått överstyr.