CITAT (Tommy @ 12-01-2003, 18:36)
"Läste där om byggnadsvård att boken "Så renoveras torp och gårdar" skulle vara en bibel... tja, om man vill få ångest kanske.
Jag är i branschen och har jobbat ett flertal gånger med Ove Hidemark som är en av författarna, och alla som känner honom vet att han kan vara lite... emm.. extrem? Boken är på intet sätt dålig - jag har den själv - men bibel är väl att ta i. Det finns fler sätt än ett att renovera hus på :) "
Jag tillhör inte fanatikerna när det gäller renovering av hus men "Så renoveras torp och gårdar" är en av de bättre! Jag har läst i stort sätt allt som går att köpa om renovering av gamla hus och visst finns det olika vägar till salighet även när det gäller gamla hus precis som när det gäller trädgård.
I mitt eget fall använder jag kunskaper från gammal beprövad teknik precis som rekomenderas i boken men tillåter givetvis lämpliga nyare material så länge de inte bryter mot samklangen med den befintliga konstruktionen.
Vad man kan lära från den här typen av böcker är i alla fall respekten för gamla torp och gårdar och att man ska renovera med eftertanke och vördnad för att inte ta död på den delen av vårt kulturarv. Det finns alldeles för många hantverkare som inte har en susning om vilka tekniker som är lämpliga i gamla hus eftersom de aldrig sett spåret av antikvariska hänsyn eller lärt sig lämpliga material i vare sig utbildning eller det dagliga arbetet men som trots dessa brister glatt ger sig på stora ingrepp med förödande praktiska, bevarandemässiga och estetiska konsekvenser för gamla hus.
Jag har träffat trevliga människor som tycker att man är "kulturfascist" om man är allt för bokstavstrogen mot publikationer av den här typen men om man får ångest av den här boken så beror det kanske på att man själv bryter allt för mycket mot dess förkunnande...
Mvh/Ulfven