Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Citronplantor, Jag behöver hjälp med mina citronplantor
          jackan
          Inlägg 29-04-2008, 15:22
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 31
          Medlem nr: 14 879

Ser det här normalt ut?:

Bifogad fil  S6309064.JPG ( 51.56k ) Antal nedladdningar: 84

Bifogad fil  S6309066.JPG ( 59.97k ) Antal nedladdningar: 76

Bifogad fil  S6309068.JPG ( 54.86k ) Antal nedladdningar: 74

Jag undrar om bladen på bild två ska vara så gula och sådär "brända" ?
          Har de fått för mycket/för lite sol?
          Lagom med vatten?
          Ska jag lägga i någon näring när jag vattnar dem?
          Ska jag/hur ska jag beskära dem?
          Är krukorna för små?

---------------------------------------
          Jag har två citronplantor. Jag har haft plantorna i ca. 1½ år (tror jag). De är ca. 20 cm höga. Jag har sått fröna själv från en citron. Meningen med plantorna är att ha dem som små träd.. i fönstret. Fast helst skulle jag ju vilja ha små citroner också :] , annars är det ju inget kul.. Nån som kan hjälpa meej eller har tips?

Kraam Zusanna (jackans syrra)

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Bassam
          Inlägg 29-04-2008, 17:22
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Hej
          Jag vill säga att du kan köpa enkla apparaten, den ska sticka i jorden och vet om jorden torr eller hur mycket vatten finns i jorden, den här hand apparaten enkel och biligt, själv använder det kommer bra resultaten. Och jag ska skicka till dig vad jag läste och jag hoppas att de kan hjälpa dig:
          Skötsel utomhus
          Ställ ut trädet i solen under bar himmel när risken för nattfrost är över. Tänk på att flytta ut trädet gradvis, och ställa i skuggan först,så det inte bränner sig. Vattna regelbundet, det kräver rejält mycket vatten under tillväxtperioden när den står ute. Se till att ha dräneringshål i krukan så det inte blir ståendes vatten vid rötterna. Vattna på morgonen eller kvällen. Citrusen mår bara bra av att stå ute i regnet, skulle det komma en störtskur så kan det vara bra att skydda den lite. Skulle det vara vamt och torrt under en längre period kan det vara lämpligt attduscha trädet. Men gör det på kvällen eller på morgonen så att inte solen bränner sönder bladen. Sniglar kan angripa citrusens blomknoppar, bästa sättet är att plocka bort dem för hand.
          Citrusen vill han näring varje vecka från vår till höst. Det finns speciell citrusnäring att köpa, men vanlig blomgödning kan fungera lika bra. Grenar med tung frukt kan behöva bindas upp. När temperaturen på nätterna börjar dala kan det vara bra att täcka växten med fiberduk på nätterna.Den tål oftast inte nattfrost.
          Skötsel inomhus
          Ställ den i ett ljust söderfönster utan element under eller komplettera med växtbelysning 12-14 tim/dag. Det går bra med runt 20 grader varmt, helst något svalare. Vattna igenom jorden vid varje vattning och låt den därefter precis torka upp innan nästa vattning. Ge den näring 1gång/månad under vinterhalvåret. Om plantan vrider sig mot ljuset, låt den göra det och snurra inte runt den igen, det tar på krafterna. Ge alternativt lite extra belysning. Duscha den gärna på vinter, gör det ordentligt i badkaret/duschen. Ohyra angriper ibland växten, torka bort och kläm ihjäl det som syns, duscha sedan växten. Låt inte vattnet från duschningen rinna ner i krukan. Ta bort vissna blad och blommor och titta över den så att du upptäcker angrepp tidigt, då är de lättare att få bort. Citrusträdet kan även stå i något förråd eller dylikt med växtbelysning och svalare temperatur. Men temperaturen bör inte gå under 8 grader. Då bör man
          var mer sparsam med vattningen.
          Vissa sorter går bättre att förvara varmt på vintern än andra, de som funkar bäst i inomhusklimat är:
          Kalamondin, limette, chinotto, lime, pompelmus och suckatcitron.
          Vill stå svalt (8-14 grader):
          Clementin, citron, mandarin, kumquat
          Dessa går att ha inne i vanlig rumstemperatur, men risken för att de skall tappa bladen och frukterna är större än hos de andra.

Förökning
          Toppsticklingar på våren brukar fungera bra. Frön brukar också fungera men de är inte fröäkta. Med det menas att avkomman inte blir precis lika
          moderplantan. Men det fungerar och det kan blibra exemplar av dem också.
          Lycka till, H:Bassam.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-06-2025, 08:10

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon