Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Citronplantor, Jag behöver hjälp med mina citronplantor
          jackan
          Inlägg 29-04-2008, 15:22
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 31
          Medlem nr: 14 879

Ser det här normalt ut?:

Bifogad fil  S6309064.JPG ( 51.56k ) Antal nedladdningar: 92

Bifogad fil  S6309066.JPG ( 59.97k ) Antal nedladdningar: 77

Bifogad fil  S6309068.JPG ( 54.86k ) Antal nedladdningar: 78

Jag undrar om bladen på bild två ska vara så gula och sådär "brända" ?
          Har de fått för mycket/för lite sol?
          Lagom med vatten?
          Ska jag lägga i någon näring när jag vattnar dem?
          Ska jag/hur ska jag beskära dem?
          Är krukorna för små?

---------------------------------------
          Jag har två citronplantor. Jag har haft plantorna i ca. 1½ år (tror jag). De är ca. 20 cm höga. Jag har sått fröna själv från en citron. Meningen med plantorna är att ha dem som små träd.. i fönstret. Fast helst skulle jag ju vilja ha små citroner också :] , annars är det ju inget kul.. Nån som kan hjälpa meej eller har tips?

Kraam Zusanna (jackans syrra)

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 29-04-2008, 20:46
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

ja får citroner ingen vintervilla tappar dom oftast blad under vintern-våren och får gula blad men även får den nya vinterbleka blad i toppen som sedan bränns i vårsolen . alltså den tappar gamla blad för det är för lite ljuse men får nya veka blad i toppen för att det är varmt . och plus den får lättare ohyra ute .

citroner vill gärna vintervila på en temp på 0c +15c och extra ljuse om vintern , bladen hålls fuktiga men jorden lite torrare . sedan sätts den ut när det är över +1c och tas in svalt om det skulle bli frost på natten . man ställer den i skuggan först och sedan kan den stå i full sol om den hålls fuktig i jorden och bara torkar ut lätt på ytan . när man sedan ute ser att ny tillväxt kommer igång kan man börja ge den citrusnäring man kan också nu plantera om den i ny kruka med citrusjord . ge den näring varannan vecka fram till juli . sedan ska den in om det blir frost på nätterna och ut om dagen håller över +1c ( dock tål växten om den är i vila ner till -3c -6c ) men blommor och frukt tål inte frost . när det sedan blir frost på dagen så tar man in och övervintrar den svalt ,, har man ute den så här långt ut på hösten måste man övervintra den neråt 0c +10c .

man behöver inte beskära dom men skulle dom bli för stora kan man korta in ''gröna'' grenar ner till 2bladpar . det gör man på våren när ljuset kommer .

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-09-2025, 06:37

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon