CITAT (hoyagalning @ 23-04-2008, 14:47)

Vet ingenting om Plantagens personalpolitik men vet att personalen inte kan ett skvatt. Det skulle lika gärna kunna vara utbrända busschaufförer, pryo-elever eller avdankade sjuksköterskor som arbetar där. De ser ut som sparrisar, undviker ögonkontakt (och på så vis frågor) och kan, som sagt, ingenting om någonting.
Eller är det det du menar med "dålig personalpolitik"?
Hallå där!
Vill du komma och jobba i en av våra butiker en helg??? Så får du själv veta hur det är! Vi springer runt som dårar eftersom vi är så underbemannade och ska hinna med minst tre saker samtidigt. Plocka upp växter, vattna, kassan, telefonen som ringer oavbrutet och kunder som frågar om saker de själv redan vet svaret på.
Om man ska från ett hörn i butiken till ett annat så kan det på högsäsong ta 20-25 minuter för att det är så många frågor, samtidigt som pressen inom oss växer när vi tänker på allt vi ska hinna med att göra innan stängning. Vi hinner inte med nåt! Vi t.o.m glömmer bort vad vi höll på med. Så det är inte så konstigt att vi undviker ögonkontakt. Vi får frågor om vad saker och ting ligger vad saker och ting kostar fast det står en stor och tydlig skylt mitt framför ögonen på kunden. Allt detta tar enorm tid. SJÄLVKLART är vi där för att hjälpa kunderna men det är så mycket onödiga frågor så du anar inte!!! För att inte tala om alla växter/varor som kunderna bara "ångrar" sig över och bara ställer någon annanstans så att vi skulle behöva en heltidare för att gå tillbaka med alla saker som ligger fel. Växter som ställs vid möblerna - där får de INGET vatten och dör! Jag tycker folk kunde ha lite mer respekt mot oss som sliter så vi får hjärtklappning. Men det har jag lärt mig efter ett par år i service branchen, att folk inte kan stava till! Det finns SÅ MYCKET jag skulle kunna skriva om här, alla skador vi får i all stress, ryggont bl.a. Man känner sig väldigt ofta trampad på av oförstående kunder. Tex när vi stänger butiken så stänger vi butiken, det är inte för att vara elaka mot kunderna utan det är för att det måste finnas en gräns på hur länge en butik kan ha öppet och vi kan inte arbeta hur länge som helst. Men när man säger trevligt att nu har vi stängt, ja då får man nå snäsigt svar; "Jaha ja jag ska inta handla nåt, va inte orolig!!" Vi har också ett liv, vi har jobbat tungt hela dagen och vill åka hem, men det kan inte folk respektera för fem öre..."jag ska bara". Det finns inget mer respektlöst!! Folk har haft 9-10 timmar på sig att handla. Jag blir så jävla ledsen när du bara spottar ner på oss och kallar oss för "sparrisar". Det är riktigt elakt!!!! Vi sliter som idioter eftersom vi inte får ta in tillräckligt med personal!
Detta att vi lika gärna skulle kunna vara pryo elever eller avdankande sjuksköterskor.......vad jobbar du själv med sa du??????? Du lär ju aldrig vart inom handelsbranschen, du lär väl sitta på nåt litet kontor och rulla tummarna hela dagarna. Riktigt personligt påhopp är det du skriver!!
Vi har jätte duktiga trädgårdsmästare och blomkunniga!!!!! Men alla kan naturligtvis inte vara utbildade, vi gör så gott vi kan och lär oss. En fråga till dig; Tror du att alla som jobbar på ICA är utbildade kockar????
Jag älskar mitt jobb, men att få läsa nåt så gräsligt som du skrivit om vad du tycker om oss gör att jag sitter och gråter, jag sliter för kundernas skull för att de ska få fina friska blommor och jag delar med mig utav min kunskap.
Tack mastergreen för att du förstår!!!!! Ni är inte många där ute som vet hur det verkligen är inom service branschen.
Jag stöter på många trevliga härliga kunder, det måste jag säga, en sådan kan förgylla min dag om inte vecka, men det kan också vara ett helvete, för all skit man får ta som man inte kan rå för...
Tycker synd om dig Hoya galning, RANNSAKA DIG SJÄLV OCH SLÅ UPP ORDET RESPEKT!!!!
//Väldigt ledsen anställd på Plantagen