CITAT (gunvor @ 30-04-2008, 07:24)

blir bara förbanand av att läsa dessa översvallande positiva inlägg angående blandrasproduktion.
Hur i alla sin dar kan man tycka det är ok att blanda hej vilt.
Jag är för blandrasvalen(och självklart är jag för rensrasavlen också om den sköts ordentligt utan inavel), men inte att man ska blanda hejvilt. Man bör ju tänka efter vad man blandar och att man inte blandar hur många raser som helst, min personliga gräns går vid 2-4 raser som skall var likvärdiga i personlighet/utseende.

Hur är det med blandraser och konsumentköplagen - har man tre år på "dolda fel" även där??? Förmodar att det är så och då gäller det att hålla reda på vem man köpt av!
Varför skulle man inte veta vem man köpt av? Min collie/schäfer blandning jag hade, visste vi vem som födde upp och uppfödaren frågade ibland om hur det gick för honom.

Det fanns en tid när varje import behövde importtillstånd från Jordbruksverket - det vill jag ha tillbaka.
Det fanns en tid när en del raser överhuvudtaget inte fick importeras till Sverige.
Håller helt och håller med dig!!! Skulle inte tveka en sekund att skriva på en lista för det.

Det fanns en tid när blandraser var resultat av olyckliga omständigheter - man avlivade som regel en del valpar om det var en stor kull och lät tiken behålla ett par och såg till att någon vänlig människa tog hand om den.

Det finns alldeles för många duktiga uppfödare som just nu har för många osålda valpar som i vissa fall kommer att avlivas därför att de dumma svenskarna hellre köper "friska" blandraser.
Finns bara ett ord jag kan säga om det "VIDRIGT", då har man ingen som helst intresse av djur överhuvudtaget och behandlar dem som saker som man kan slänga när man tröttnat. Personer som inte borde ha djur övehuvudtaget anser jag.
Dessa renrasiga uppfödare som avlivar sina valpar för de inte blir sålda har inte planerat tillräckligt och är höjden av oseriösa!!!!!
Har förökt komma in på agrias hemsida i över en vecka, men det funkat tyvärr inte för mig. Men där vet jag att det står under katt ialla fall att huskatt(blandis) sällan har de problem och sjukdommar en renrasig har. Och eftersom Agria skriver det borde det vara sant, det är ju trots allt agria som betalar och har större insyn i vilka sjukdommar som drabbar vem (de har ju många djur försäkrade).
Av mina tre katter är en renrasig och också den som varit mest problem med både ur vetrinär synpunkt och beteende. Mina blandisar har aldrig varit problem med hittills.