CITAT (Wilmer @ 29-04-2008, 21:30)

Jag måste bara få, utan att nämna vem, säga att jag har bott bredvid en rasuppfödare. Som är reggad i svenska kennelklubben, välrenomerad håller kurser etc. Deras hundar stog ute nätterna igenom i gallergårdar, ylade, kastade sig motgallren.. Även när de hade valpar, de lät helt galna valpisarna. Sugen på att köpa en? NÄE. Tycker inte deras hunduppfödande var det minsta seriöst, men jag kanske inte förstår bättre. Alla uppfödare är troligen inte toppen de heller!
Varför anmäler man inte en sån uppfödare?? Någon som misssköter sina djur så, varesej dom är renrasiga eller ej, bör väl i alla händelser anmälas till endera kommunen eller SKK!!
CITAT (Kvarnvik @ 30-04-2008, 10:07)

........................Jag kollade igenom blocketannonser igår och framför allt bland unghundar är det en klar övervikt av blandraser till omplacering. Annonser där folk vill omplacera hundar som är fyra- fem månader gamla pga, ändrade familjeförhållanden, tidsbrist och liknande. Jag tycker att detta tyder på att man tenderar att tänka efter mindre vid köp av blandrashundar................................
Kan också bero på att dom flesta som föder upp renrasiga hundar tar tillbaka sina valpar/vuxna hundar när familjen av någon anledning inte kan behålla dom.
CITAT (Whiskuchi @ 30-04-2008, 12:22)

Jag skulle tro att renrasuppfödare generellt är mer seriösa än blandrasdito
Man har inte så mycket val, man har SKK hängande över axeln vad man än gör! På gott och ont.
Som valpköpare har man otroligt mycket flera rättigheter när man handlar av en SKK-ansluten uppfödare!
Anki