Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Jordförbättra i trädgårdslandet?
          Nila
          Inlägg 22-04-2008, 18:57
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 278
          Medlem nr: 8 662

Hjälp! Hur jordförbättrar jag i mitt trädgårdsland? Verkar finnas så mkt att välja på så jag blir helt yr i huvudet! Torvmull? Eller gödsel? Eller något annat? confused.gif

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          eugenia
          Inlägg 01-05-2008, 08:54
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 301
          Medlem nr: 6 614

Något som fungerar mycket bra till den här sortens jord är komposterat kutterspån som smådjur har som bäddar i sina burar: kaniner, marsvin, höns osv. (Givetvis häst och ko också). I trädgårdsböcker brukar man avråda från att använda kutterspån och sågspån därför att det skulle stjäla kväve. Växterna gillar i alla fall att jorden blir smulig och uppluckrad, och det blir den av detta. (Och lerjorden är full av näring, dessutom tillsätter man ju gräsklipp, nässelvatten, hönsgödsel och sådant som är kväverikt när plantorna börjar sträcka på sig) Antingen kan man göra en kompost av t ex kaninströ för sig och då krävs regelbunden vattning och gärna tillskott av gräsklipp. Eller så kompletterar man hushållskomposten med använt strö. I den behövs nämligen mer kolrikt sugande material.

Använder man bara till exempel torvmull som jordförbättring vilket jag gjorde när jag planterade en häck förra året kan jorden gå från hård lerjord till kompakt deg som play-do eller trolldeg eller så. Det blev alltså lite fel för häckplantornas rötter fick antagligen syrebrist.

Jag tycker att en kombination av många sorters mullämnen är bra. Löv, kompost (både från köket och trädgården). Det är kombinationen som sätter fart på maskar och bakterier i jorden. Glöm inte att vattna, ska det brytas ner behöver mikrolivet vatten för att trivas.

Sök också fakta om gröngödning. Det är växter som odlas för att tillföra jorden mullämnen och kväve mm.

Hoppas inte detta blev alldeles rörigt att läsa.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 09-08-2025, 18:49

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon