Det är den här studie jag menar med xylitol, har ingen länk till den eftersom jag laddat ner den från biomedisinska bibloteket, som jag inte har behöringhet att komma in på längre, men har den som pdf fil på min dator om någon vill ha den.
Influence of Maternal Xylitol Consumption
on Mother-Child Transmission of Mutans
Streptococci: 6-Year Follow-Up
E. Söderlinga, P. Isokangasb, K. Pienihäkkinena, J. Tenovuoa,c,P. Alanena
effekten av xylitol på den orala ekologin hos barn och ungdomar
http://www.tandlakartidningen.se/media/979...sson_9_2007.pdfFrån artikeln;
"Utifrån de resultat som kommit fram kan följande
kliniska rekommendationer ges:
■ Patienter med hög kariesrisk kan rekommenderas
xylitolprodukter som ett komplement till
den ordinarie munhygienen (fluor et cetera).
■ Dagligt intag bör vara minst 6 gram xylitol.
■ Förstahandsvalet bör vara tuggummi.
■ Produkterna ska innehålla så mycket xylitol
som möjligt, helst endast yxlitol som sötningsmedel.
■ Intaget bör vara uppdelat på tre gånger/dag
eller mer och tuggperioden minst 10 minuter." I boken karies- sjukdom och hål av bengt olof Hansson, dan Ericsson på sidan 81 står det att xylitol inte orsakar karies.
Även om du inte sväljer tuggummit, får du i dig xylitol när du tuggar, det är ju det som ger smaken. Jag antar att de som tuggar tuggummi inte spottar ut all saliv.
När det gäller asparmtams farlighet eller inte, så finns det redan en länk i tråden, sen får man ju välja själv hur pålitlig man tycker den är, där talar de desutom om varför de anser råttstudien vara "otillförlitliga", samma anledning som jag fick höra när jag läste en kurs i näringslära på göteborgsuniveristet.
http://www.aspartam.se/mediarch/medit021.htmlJag säger för mig själv att det är ofaligt till någon kan bevisa för mig att det är farligt. Om ingen annan vill använda light är deras val och det bästa är ju ändå om man kan hålla sig till vatten, det kan väl alla vara överrens om, men jag tycker inte om vatten tyvärr(om man inte hart tränat, då tycker jag det är gott).