CITAT (Anic @ 01-05-2008, 11:40)

Det jag reagerade på är detta(stod på sidan jag länkat till);
Det är också viktigt att notera att de doser av aspartam som testats av italienarna stod inte i proportion till mänskliga konsumtionsnivåer. Vissa av djuren i studien fick en mängd aspartam som motsvarar 2,000 burkar läskedryck varje dag.
Det där är en förvrängning av fakta, någon har läst utan att förstå ser det ut som för om man läser i den fullständiga rapporten står det:
"APM was added to the standard diet, which has been used for > 30 years at the Cesare Maltoni Cancer Research Center (CMCRC)/ERF, at APM concentrations of 2,000, 400, or 0 ppm to simulate an assumed daily APM intake of 100, 20, or 0 mg/kg bw."Det rör sig alltså om tre grupper av råttor som får olika doser av APM (aspartam).
"Treatment began during fetal life, with administration of APM in feed to female breeders from the 12th day of pregnancy, when organogenesis is completed and before which time many tissues and organs are refractory to the effects of carcinogenic agents [International Agency for Research on Cancer (IARC) 1973]." Råttorna började behandlas redan i forsterstadiet från och med 12:e dagen, och hänvisar till en internationell studie från 1973 som visar att cancerogena ämnen kan påverka organens utveckling i fosterlivet.
Resultat:

Resultat:

När jag tittar på siffrorna för 20mg/bw kg (halva ADI) ser det iaf inte i mina ögon ut som att det är ofarligt.
Dessutom har aspatram testats i kombination med andra vanliga kemikalier som färgämnen och i synnerhet en kombination är neurotoxisk. E104, kinolingult, ett syntetiskt färgämne, som är godkänt för använding till alla livsmedel som får färgas i kombination med aspartam blir en ganska olämplig coctail.
Fast vill man inte lyssna på Ramazzi kan man ju lyssna på andra:
http://toxsci.oxfordjournals.org/cgi/reprint/kfj073v1Orkar inte copy-pasta hela studien, men den är helt klart läsvärd om man rokar ta sig igenom den och den visar på flera studier som visar på att APM iaf inte är ofarligt och att det i olika kombinationer kan vara mer än bara olämpligt att få i sig, tex om man är gravid då det bland annat påverkar den outvecklade hjärnans utvecklning. Detta låter ju inte så gulligt:
"Oral and subcutaneous administration of L-glutamic acid to infant animals (rodents and
primates) induces acute neuronal necrosis in several regions of the developing brain including
the hypothalamus and the hippocampus (Kubo et al., 1993; Olney et al., 1972)"Studien utförd 1972 och resultatet återupprepades 1993 och sen fortsätter de:
"Similar hypothalamic lesions can be induced by aspartic acid, one of two of the
constituent amino acids in the dipeptide sweetener aspartame (Olney and Ho, 1970). Following
ingestion, aspartame is rapidly hydrolysed to release three biologically active chemicals: aspartic
acid, phenylalanine and methanol, which are absorbed into the portal blood (Burgert et al., 1985;
Ranney and Oppermann, 1979). It has been commonly used in diet drinks and sugar-free foods
throughout the world for over 20 years, despite reports of panic attacks, seizures and headaches
with its use (Blumenthal & Vance, 1997; Drake, 1986; Walton, 1986). Recently, chronic
exposure of aspartame was found to affect memory in rats (Christian et al., 2004)."Jag tycker det finns för mycket forskning som visar på att det finns faror kopplade till APM samtidigt som det inte finns speciellt mycket forskning som påvsar motsatsen och där forskningsinstituten inte fått stora anslag från Monsanto. Men visst står det var och en fritt att ta de risker man känner är rimliga. Jag tycker nog att vanligt socker, sådant man hittar i naturen, känns sundare än kemikalier som bryts ner till bland annat metanol i kroppen eller som passerar rakt igenom och förgiftar våra vatten...
CITAT (Whiskuchi @ 01-05-2008, 12:01)

Fast att använda sig av just råttor i försök om ett ämnes eventuella förmåga att framkalla cancer är ganska korkat - råttor får jätteofta cancer helt av sig själva. Och ofta bryter det ut runt två år.
Inte den typen av råttor, de är faktiskt väldigt motståndskraftiga och friska fast oförmögna att kräkas. Sprague-Dawley råttan är den vanligaste laboratorieråttan i världen så med ditt resonemang är alla cancerstudier antagligen ogiltiga i så fall.