Anic, jag kan ta med en påse snabbväxande akvarieväxter åt dig! Flytormbynkar, Limnophila sessiliflora, Hygrophila polysperma och kanske någon mer sort. Om man har fått obalans i akvariet är sådana perfekta hjälpmedel för att ställa det hela tillrätta, eftersom de växer så fort och tar upp så mycket näring att algerna inte hänger med.
I gammalt, dåligt akvarievatten blir fiskarna betydligt känsligare än i bra vatten, så fiskarna dog nog av chocken när allt blev så annorlunda mot vad de hade varit vana vid. Förr ansågs gammalt vatten vara idealiskt för fiskar, eftersom de flesta parasiter inte trivs i det. Men inte heller nyttiga bakterier och annat mikroliv trivs i gammalt vatten, och där det inte finns några bakterier försvinner fiskarnas naturliga motståndskraft mot sådana mer eller mindre. För att få en bra balans med friska, välmående fiskar måste man alltså byta en del av vattnet med jämna mellanrum, ca 1/4 varje eller varannan vecka är lagom.
Hur stort är akvariet? Den bästa fisken mot algprobelm är den siamesiska algätaren (Crossocheilus siamensis) som till och med äter tofsalger och penselalger! Den blir dock ca 15 cm och måste gå i stim på 6-7 eller fler för att trivas och vara effektiv. Inget för akvarier under ca 150 liter alltså. Se upp så du får rätt art: riktiga siamensis har helt genomskinliga fenor, förutom att det svarta bandet går ut i stjärtfenan. Den snarlika släktingen flying fox (som inte är lika effektiv algätare) har färg på fenorna och ett ljust band ovanför det svarta.
Anne-li, jag tar gärna emot lite kajpar! Cilla och Solstorm, jag tar med mig spikklubbor åt er. Troligen blir det en sådan jag skänker till lotteriet också.
Monica, vad tråkigt att du har blivit dålig. Hoppas att allt går bra och att du snart kryar på dig!
Jag tar på mig odla-t-shirten och knappen. Det ska bli kul att träffa er!

Olle
Redigerat av Lars-Olof Arvids: 01-05-2008, 12:02