Det vore intressant om du ville ploga igenom studierna, det är få som orkar göra det för att diskutera. Det är ett jobbigt och tungt fackspråk som inte alla orkar ta sig igenom, men diskussionerna efteråt brukar bli väldigt givande och informativa. Det vore skoj att få veta hur någon annan uppfattar osäkerheten som i alla fall jag anar hos vetenskapen, eller är osäkerheten bara något jag känner av eftersom jag själv är osäker? Sådant kan man aldrig reda ut bara genom att läsa mer i ämnet

Och visst är det så att de uppmanar till ytterligare studier i ämnet, men det betyder ju inte att resten av slutsatsen är ogiltig bara för att de anser att de vill veta mer. (Bra, eftersom det i dagsläget finns så mycket fler kemikalier att skapa kombinationer av, potentiellt farliga kombinationer också.)
I studien står det att vi nu för tiden har mellan 50 och 100 nya kemikalier som inte fanns när de första studierna började genomföras. Man kan nog lugnt påstå att ett ämnes giftighet påverkas av andra kemikalier också, jag misstänker att du kommer ihåg larmet som gick ut om att natriumbensoat i kombination med askorbinsyra (antioxidationsmedel E 300) i vissa fall bildade bensen. Var och en för sig är de ofarliga, men tillsammans blir de potentiellt cancerframkallande. Hur många fler sådana kombinationer har vi missat eftersom standardförfarandet när man undersöker ett ämnes toxicitet är att undersöka ämnet isolerat?
Att vi inte sett slutet på aspartamdiskussionen är jag övertygad om, men jag tycker nog diestistens svar var det klokaste: Drick vatten