Den erfarenhet jag har kommer från Marsvinsvärlden så det är främst det mitt inlägg syftar på

Blandrasavel kan både vara positiv och negativ när det gäller marsvin, det handlar om vilken eftertanke som ligger bakom. Marsvin har inte som ex. hundar olika beteendemässiga egenskaper pga sin ras, utan det är mer upp till varje individ. Det enda som skiljer är egentligen utseendet. Med detta menar jag inte att marsvin är lika varandra till sättet - de är oerhört olika! Men detta hänger inte samman med rasen, utan det kan skilja mycket mellan individer inom samma ras.
Blandrasavel med eftertanke - att man parar blandisar som är friska, har bra temperament o.s.v. kan jag inte se något negativt med. Däremot om man bara vill ha ungar "på skoj" och parar djur utan eftertanke, som egentligen kanske inte är så friska/starka/har bra temperament o.s.v. så blir det ju inte bra.
Samma med rasavel - de som enbart parar djur efter rastypiskhet kan tappa sådant som sundhet och temperament. Det gäller att välja sina avelsdjur med omsorg, vill man avla efter en viss ras så måste djuren man använder också vara friska, starka och ha ett bra temperament.