CITAT (LaPaloma @ 03-05-2008, 08:36)

Har köpt min första vindruva "Zilga" och tänkte gå ner i växthuset och plantera den men kom på att jag måste ju läsa på hur man gör. Sagt och gjort - har nu suttit och bläddrat i böcker, tidningar och på forumet och får olika råd.
Kan någon enkelt förklara hur jag gör på bästa sätt? Jag har en stor kruka i växthuset med stort hål i botten så att rötterna kan söka sig ut samt rododendronjord.
Har ingen erfarenhet av att odla i kruka i ett växthus så där kan jag inte ge något råd. Annat än att rötterna söker sig väldigt djupt ner i marken (ofta flera meter) varför inte plantera den i marken direkt?
Ska jag beskära nu, Beskär inget nu, vänta tills dek kommit i gång med grönskan ordentligt (risk för blödning om du klipper i stammen) I det 'gröna' kan klippa så mycket du vill utan att plantan tar skada.. isåfall hur mycket eller i höst eller nästa vår? Hur binder jag upp rankorna på bästa sätt. Hur vill du att plantan skall växa? Det är väldigt bra om du redan nu försöker att bestämma det. Jag har ingen ställning för detta nu - räcker det med kraftigare snören eller behövs det en träställning? Visst räcker snören men problemet är att snören kan gå av eller bli sköra Och då måste bytas ut (vilket i o f s inte är så besvärligt) Ska den gödslas, när och med vad? Jag brukar inte gödsla min ranka mer än att jag brukar slänga på lite gräsklipp varje år.
Tacksam för all hjälp jag kan få!
I övrigt kan du gå in o kolla i mitt Zilga album där kan du se att jag har "Spaljerat upp" min Zilga Jag har alltså låtit huvudstammen växa 'vågrätt' ut till gaveln och låtit den där växa upp 'lodrätt'. Därefter har jag låtit grenar från stammen växa upp o bildat nya stammar (tänk dig en gaffel eller kam där 'botten' är huvudstammen) Min erfarenhet är att Zilga växer mycket bra och blir 'frodigt' så jag brukar varje år klippa bort alla grentoppar som går upp över garage nocken Man kan klippa hur mycket som hells i det gröna men passa sig för att klippa i det vedartatde mellan Jan-Juni eftersom det annars är risk att vinrankan blöder i hjäl. Titta på bilderna i mitt album så kanske du lättare kan 'se' hur du vill att din skall växa eller hur du inte vill att den skall växa