Hej Charlotte mfl
Jag har som tur är aldrig behövt ha några problem med mördarsniglar själv.
Jag undrar, kan det beror på var man bor, om de trivs eller ej?
Jag arbetade en säsong på en skogskyrkogård för några år sedan, där hade vi inga problem alls. Men på kyrkogården nere i stan hade de jättebekymmer med dem. De plockade upp massor varje dag och lade dem i en burk med salt i. Där löste de upp sig helt och kvar blev bara en blöt fläck.
Saltet mot sniglarna, hur och var lägger du det om du skulle använda dig av det i trädgården? Jag frågar eftersom det inte heller är bra för gräsets välmående med salt. Hur klarar gräsmattan det. Eller fattar jag det hela fel?
Ett år hade jag odlat sallad i mitt land hemma, det kom inga mördarsniglar dit, men vanliga småttingar. Slutade dock odla sallad efter detta eftersom det inte var roligt med alla sniglar under salladsbladen, och jag visste inte hur jag skulle få bort dem. Ville absolut inte döda dem själv.
Sedan dess har jag inte haft några problem med sniglar i den övriga grönsaksodlingen heller.
Det kanske luktar av något särskilt de gillar i din trädgård, eller så är din miljö extra gynnsam för dem av någon orsak.
Bara några tankegångar jag fick. Har du kollat med några experter?
|