CITAT
Om hundar var så opålitliga mot barn och vuxna som många katter är så skulle de ofelbart bli avlivade... Vi finner oss i att bli klösta och i undantagsfall bitna av katter (vetrinär, kloklippning etc) vilket de kommer undan med genom sin relativa litenhet och det faktum att skadorna sällan blir allvarliga. Ingen finner sig i att hunden avsiktligt skadar barn eller vuxna även om det inte skulle bli så allvarligt.
När jag var barn blev jag biten av minst tre olika hundar såpass att det blödde. Det var inte minsta tal om att hundarna därmed ansågs folkilskna och farliga. T.ex:
En hund sprang ut från en tomt och bet mig när jag jag cyklade förbi ute på vägen.
En annan bet mig när jag i ett barns iver skulle springa iväg inne i mitt eget hem och hämta någonting.
En tredje bet mig när jag gick upp på en trappa till ett hus (som hunden inte hörde till).
Jag har aldrig någonsin varit med om att en katt attackerar människor. Men jag har förståelse för att de försöker försvara sig om man sticker dem, eller försöker klippa av deras vapen.