Syntes lite dåligt på bilderna, men jag tycker den där stödmuren såg lite klen ut. Iofs hade det nog varit värre om det var ni som planterat häcken. Rotsystemet hade nog så småningom tryckt ut muren mot grannen. Som jag fattar det så har ni fyllning ända upp på er sida(?) och det stödjer ju mer. Men försök att få reda på hur rotssystemet påverkar muren. Är det nybygge så borde ju de som byggt det kunna ge er svar, då det ver hur muren är uppbyggd.
Jag skulle iaf råda er att ta kontakt med kommunen redan nu och visa bilderna. Grannen måste ju vara rejält korkad om han inte fattar att häcken kommer att växa in på er sida. Vägrar han att flytta den så sätt upp en snygg spalje (men ta reda på vad som gäller i er kommun först)
Hittade detta på Vi i villa.
Lagen säger ingenting om spaljéer, så vad som gäller skiftar mellan kommunerna och beror också på om det finns detaljplan eller ej. I Stockholms kommun till exempel, behöver man inte söka bygglov för en spaljé ” om den ger ett luftigt intryck”.”Luftig” anses spaljén vara om det är minst hälften luft i den. En dubbelsidig spaljé blir tätare och räknas som plank
--------------------
Att förklara är svårt men jag vet ändå vad min hjärna tänker...
|