Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hjälp, jag ska ha fest!, Festnovis söker stöd
          GrönAnna
          Inlägg 04-05-2008, 12:36
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 174
          Medlem nr: 2 778

Hjälp, jag ska ha fest! help.gif
          Fyller 50 i juni och tänkte ha en anspråkslös fest för släkt, vänner och jobbarkompisar. Är en riktig festnovis, så nu börjar jag få kalla fötter för hur jag ska ro detta i hamn...
          Festen tänkte jag ha i min torpträdgård (jag bor så litet, både i stan o vid torpet 45&40kvm) och jag räknar med att det blir 40-50 personer som kommer o går under dagen. Massor med frågor uppstår, de flesta handlar om min osäkerhet om vad man "måste" och inte "måste" när man bjuder in till en sån här fest (bortsett från den som handlar om vad sjutton jag tar mig till om det blir dåligt väder - men den lämnar jag därhän för tillfället!). Ja, det är lite pinsamt att oroa sig för sånt vid min ålder, men jag är riktigt tonårs-osäker när det handlar om den här sortens aktiviteter blush.gif . Har ingen festerfarenhet, har alltid varit knytkalas-typen, och aldrig haft så många personer hemma hos mig.
          Såhär har jag tänkt: Kall buffé, släkten först kl.13-15, sen de andra från ca 15.00. Är det vettigt att dela upp gästerna så eller bättre att ha öppet hus en viss tid för alla?
          Tänkte bjuda på egengjord fransk potatissallad och kall skivad fårskank el dyl. Till det hembakt grovt bröd& taboule (istället för grönsallad), Pinocciotårta m jordgubbar/hallon/blåbär, kaffe o te. Välkomstbål och ngt glas vin (tänkte bag-in-box eller ska det vara öl?) till maten + vatten (ej bubbel, vanligt gott brunns-). Låter det ok? Andra förslag? Papperstallrikar och plastglas blir nödvändigt att använda.
          Massor med praktiska problem uppstår nu. Torpköket är pyttelitet, med enbart ett litet kylskåp=dåligt med kylmöjligheter. Maten får i möjligaste mån göras i stan o transporteras ut (1 timmas bilresa), hur förvara, kylhålla? Hur beräknar jag hur mycket potatis/tomater/vin/bröd etc. jag behöver? Måste jag nån ost frukt el liknande också, eller räcker det jag tänkt? Vad mer ska jag tänka på?
          Jag har ont om stolar, så jag tänkte be gästerna ta med sig ihopfällbara egna i mån av plats i bilen, är det ok? Alla som kommer är hjälpsamma och inte särskilt "krävande" och de vet att jag bor trångt o enkelt.
          Tar tacksamt emot alla tips ni har för att det ska bli en lyckad dag!
          Om ni inte kan hjälpa mig så tipsa gärna om annat lämpligt forum där jag kan diskutera detta!

--------------------
          Målet är ingenting, vägen är allt.
          GrönAnna

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          GrönAnna
          Inlägg 04-05-2008, 21:38
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 174
          Medlem nr: 2 778

Bra idé Kat, ska genast googla efter benbocksbeskrivningar! Borde gå att snickra ihop, har en del plankor i vedbon. Enkelt o charmigt är i min smak!

--------------------
          Målet är ingenting, vägen är allt.
          GrönAnna

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-06-2025, 14:12

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon