CITAT (Betty @ 05-05-2008, 14:35)

Verbena, nejlika och silvernjurvinda/silvergirland tillsammans i en stor kruka.
En bacopa/snöflinga ensam i en stor kruka med kraftig jord blir vackert klotformad.
Minirosor för 30 - 50:- /styck från "vilken ICA- eller Coop-butik som helst" blir stora och fina om man planterar dem i stora krukor.
Ett par spännande färgkombinationer: 1) Lila verbena och gulgröna penningblad. 2) Blå ageratum och silvrig helichryssum.
Verbenor har jag inte bekantat mig med tidigare, ska ta och kolla upp detta!
Klarar Silvernjurvindan och Silvergirlanden gassande sol? Är nämligen ute efter en tredje planta att fylla kombinationen med och då gärna någon mera slingrig, hängande växt
Har tidigare rynkat lite på näsan åt minirosor, men kanske man borde ge dem en chans?
Tillsammans med LadyG:s förslag om rosmarin och lavendel kan det ju bli riktigt fint!
CITAT (LadyG @ 05-05-2008, 14:53)

Varsågod

Fuchsia är vacker och god också, man kan äta blommorna, fast folk ser alltid så knepiga ut när man lägger blommorna som garnering på salladen. Fast det är väl inte mycket konstigare än att äta ringblomma eller maskrosblad?
Är lite nykär i fuchsian, den är så tacksam och klarar både lite regn och blåst på min stora altan... och vacker...
Skeptiska människor finns det gott om, ska genast utmana bekantskapskretsen med en liten topping av fuchsia

CITAT (embees @ 05-05-2008, 14:06)

Det finns ju Verbenor i alla tänkbara varianter och färger. Solälskare allihop. Lantana sådana som växer som buskar runt Medelhavet. De trivs utmärkt i vår södersol.
Har googlat bilder på verbenor då jag inte kunde se dem framför mig
Blir de "fluffiga" eller måste man fylla ut runt plantan med ytterligare annan planta, typ min beprövade lobelia eller liknande?