CITAT (Whiskuchi @ 05-05-2008, 18:37)

Alla mina tre gick ner i vikt när jag började ge dem fri tillgång på blötmat (den mättar bättre än torrfoder och innehåller jämförelsevis lite kolhydrater - och det är de som är boven)
Precis så fungerar det! Katter är inte skapta för att äta massa kolhydrater som det finns i torrfoder, också i bantningsfodret. Kolhydraterna ökar suget, (jämför med människors sockersug) Även om katten hålls på sträng diet och går ner i vikt så går han ju och är vrålsugen hela tiden. En del torrfoderkatter får diabetes, något som jag aldrig har hört att katter som äter ett bra burkfoder gör. Men det ska vara ett bra foder med högt köttinnehåll, det finns ju dålig burkmat också.
Tyvärr är det så att de foder som säljs hos veterinär hör till de sämre fodren, även deras burkmat. Titta efter burkmatssorter i vanliga butiker och som har högt innehåll av kött och jämför priserna. En glad överraskning. De bästa sorterna hör till de billigare. En anledning till det billiga priset kan vara att man inte lägger ner lika många miljoner på reklam. De stora torrfodermärkena lägger ner oändligt mycket pengar på reklam. Bl a håller de i veterinärernas utbildning i näringslära för katt och hund. När stamtavlorna kommer på kattungarna så får man med gratiskuponger på smak och doftberikat torrfoder. De har verkligen lyckats med sin marknadsföring.