CITAT (Rosmarin @ 02-05-2008, 09:32)

Hej!
Jag har stor erfarenhet av vad butik och kundkontakt innebär. Jag vet hur det känns när du säger att kunderna frågar sådant som de redan vet etc etc, och alla de som anser att kunden alltid har rätt

etc...
Dessutom är det ju svårt (för att inte säga hopplöst ibland ) när det inte är man själv som har ansvaret och därför inte kan ändra på situationen.
Det verkar dock som om det finns vissa organisationsproblem hos er när jag lâser det du skriver.
Kanske kunde ledningen underlätta /effektivisera informationer som t.ex anslag som säger t.ex: " Bäste kund, var vänlig att inte flytta på de plantor ni inte ska köpa. Tack för er förståelse!!!" eller små informationsskyltar intill plantorna med vad det är för växt, användningsområden etc. Och skyltning som tydligt visar var man hittar vad.
Dessutom tror jag att det underlättat för er anställda om ni hade kunnat säga (med ett leende

) till kunden i fråga att " detta är inte mitt ansvarsområde men prata med herr X (ansvarig persons namn)" och att det ALLTID finns en sådan resursperson att hänvisa till tillgänglig. Detta är ju saker som ska lösas av företagsledningen om de gör sitt jobb!
Jag är ledsen för din skull att din arbetssituation är sådan som du beskriver den. Det är pest och pina när man i grunden älskar sitt arbete (som du skriver att du gör) men omständigheterna gör att man inte känner sig nöjd med vad man kan klara av.
Känner med dig!
Mvh; Rosmarin
Du har jätte bra ideér, Rosmarin, ajg har väldigt många sådanna ideér själv, men våran chef skulle aldrig tillåta att sätta upp lappar om förståelse, han ser det som negativt mot kunderna. Han är för kundorienterad. Jag hade en ide om att gå ut med en enkät i butiken och fråga kunderna om de tyckte de fått tillräcklig med service när de handlat, svaren skulle ju vara givna och de skulle vi skicka upp till huvudkontoret, så får de själva läsa det tom från kunderna, då de måste reagera. Men något sådant skulle tyvärr aldrig tillåtas, å man vill ju ha sitt jobb kvar ändå....
Tyvärr tror jag heller inte kunderna skulle bry sig om att läsa skyltar och ställa tillbaka blommor, de lämnar fulla kundvagnar med saker, blommor, jord, interiör saker bara plötsligt, vet inte om de kom på att de glömde plånboken eller om de bara vill jävlas. I helgen nu så var det en kund som hade suttit i butiken och ätit pizza då vi hittade en kartong med rester i. Har ni hört på maken???? Vi hittar fullt med skräp på blomborden, allt från Mac Donalds skräp till glasspapper och tomma läskburkar, folk tror vi är en soptipp, so whats the point egentligen att föröska göra fint och inbjuda till köp?
Tyvär är det även ofta så att vi är så underbemannade att vi inte har en person på varje avdelning. Som i fredags då vi hade sjukt mycket kunder å hela personalstyrkan fick stå i kassan, tom chefen!! Det fanns alltså ingen på golvet att fråga, så kunderna var ju rosenrasade, men vad skulle jag göra åt saken, var bara att bocka och ta emot all skit de slängde i ansiktet på oss. Det är heller ingen bland de anställda som vågar gå ihop och protestera ekller nåt, vi kan prata med våran chef men han bara fnissar lite, han kan inte heller göra något, alla är vi rädda om våra jobb. Så det enda vi kan göra är att som sagt här bromsa ner och jobba i vanligt takt så vi inte skadar vår egen hälsa så får ledningen själva se hur det går, en dag kommer det att krascha. Men då är jag på annan ort och utbildar mig själv till trädgårdsmästare för att sedan starta eget med förnuftig och rimlig personalpolitik!!!!! Jag är så trött på att vara nedtryckt av de högre makterna i arbetsvärlden! Det enda man kan göra är att starta eget och föregå med gott exempel!!
CITAT (Christer i Falköping @ 02-05-2008, 11:08)

Har ju haft handelsträdgård ett tag och dessutom jobbat i mataffär i några år, så jag förstår dig till stor del. En del kunder kommer bara in för att förolämpa den som jobbar. De tycker om att trycka ned en i skorna trots att de inget själva kan. Talar gärna och ofta om, helst högt så att många kan höra, hur värdelös man är. Men de allra flesta är helt fantastiska! Det roliga är att de väntar gärna en längre tid i köer och på info om man tar sig tid med dem. Vet de att de får korrekt information och ett vänligt bemötande kan de vänta hur länge som helst har jag märkt. Att stressa som en galning, som ni tvingas göra på Plantagen, är rent vansinnigt fel. Men tyvärr bryr sig inte de höga gubbarna. Men för er egen hälsa och kundernas tilltro måste ni nog bromsa ned vare sig ledningen vill det eller inte.
Vänligen Christer i Falköping.
Håller med, det enda man kan göra nu är att bromsa och tänka på sin egen hälsa.