Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          > Urusel personalpolitik på Plantagen
          Mastergreen
          Inlägg 23-04-2008, 07:57
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem sedan:
          23-04-2008
          Medlem nr: 15 514



          Hej,

          Plantagen har helt rätt namn på sin kedja. Det ser man tydligt när man är i butikerna. Plantagen verkar inte investera så mycket i sina anställda på butiksgolvet. Vad kan man begära av personal som har hög arbetsbelastning, låga löner, i vissa fall tillfälliga anställningsvillkor och dåligt stöd från sina chefer? Som kund tycker jag synd om personalen på Plantagen när jag ser dem. De är ju många gånger kunderna som får stötta personalen på olika sätt. Såg i en tidning att Plantagen-butikerna i Sverige har en svensk, kvinnlig Vd som kommer från IKEA.

          Fd kund till Plantagen

          Redigerat av Mastergreen: 24-04-2008, 05:55
           
          Citera
           
          Nytt inlägg
          Svar
          hoyagalning
          Inlägg 23-04-2008, 13:47
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 51
          Medlem sedan:
          23-08-2007
          Medlem nr: 12 175



          Vet ingenting om Plantagens personalpolitik men vet att personalen inte kan ett skvatt. Det skulle lika gärna kunna vara utbrända busschaufförer, pryo-elever eller avdankade sjuksköterskor som arbetar där. De ser ut som sparrisar, undviker ögonkontakt (och på så vis frågor) och kan, som sagt, ingenting om någonting.

          Eller är det det du menar med "dålig personalpolitik"?
           
          Citera
          Plantanbruttan
          Inlägg 29-04-2008, 22:42
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 5
          Medlem sedan:
          29-04-2008
          Medlem nr: 15 678



          CITAT (hoyagalning @ 23-04-2008, 14:47) *
          Vet ingenting om Plantagens personalpolitik men vet att personalen inte kan ett skvatt. Det skulle lika gärna kunna vara utbrända busschaufförer, pryo-elever eller avdankade sjuksköterskor som arbetar där. De ser ut som sparrisar, undviker ögonkontakt (och på så vis frågor) och kan, som sagt, ingenting om någonting.

          Eller är det det du menar med "dålig personalpolitik"?


          Hallå där!

          Vill du komma och jobba i en av våra butiker en helg??? Så får du själv veta hur det är! Vi springer runt som dårar eftersom vi är så underbemannade och ska hinna med minst tre saker samtidigt. Plocka upp växter, vattna, kassan, telefonen som ringer oavbrutet och kunder som frågar om saker de själv redan vet svaret på.
          Om man ska från ett hörn i butiken till ett annat så kan det på högsäsong ta 20-25 minuter för att det är så många frågor, samtidigt som pressen inom oss växer när vi tänker på allt vi ska hinna med att göra innan stängning. Vi hinner inte med nåt! Vi t.o.m glömmer bort vad vi höll på med. Så det är inte så konstigt att vi undviker ögonkontakt. Vi får frågor om vad saker och ting ligger vad saker och ting kostar fast det står en stor och tydlig skylt mitt framför ögonen på kunden. Allt detta tar enorm tid. SJÄLVKLART är vi där för att hjälpa kunderna men det är så mycket onödiga frågor så du anar inte!!! För att inte tala om alla växter/varor som kunderna bara "ångrar" sig över och bara ställer någon annanstans så att vi skulle behöva en heltidare för att gå tillbaka med alla saker som ligger fel. Växter som ställs vid möblerna - där får de INGET vatten och dör! Jag tycker folk kunde ha lite mer respekt mot oss som sliter så vi får hjärtklappning. Men det har jag lärt mig efter ett par år i service branchen, att folk inte kan stava till! Det finns SÅ MYCKET jag skulle kunna skriva om här, alla skador vi får i all stress, ryggont bl.a. Man känner sig väldigt ofta trampad på av oförstående kunder. Tex när vi stänger butiken så stänger vi butiken, det är inte för att vara elaka mot kunderna utan det är för att det måste finnas en gräns på hur länge en butik kan ha öppet och vi kan inte arbeta hur länge som helst. Men när man säger trevligt att nu har vi stängt, ja då får man nå snäsigt svar; "Jaha ja jag ska inta handla nåt, va inte orolig!!" Vi har också ett liv, vi har jobbat tungt hela dagen och vill åka hem, men det kan inte folk respektera för fem öre..."jag ska bara". Det finns inget mer respektlöst!! Folk har haft 9-10 timmar på sig att handla. Jag blir så jävla ledsen när du bara spottar ner på oss och kallar oss för "sparrisar". Det är riktigt elakt!!!! Vi sliter som idioter eftersom vi inte får ta in tillräckligt med personal!
          Detta att vi lika gärna skulle kunna vara pryo elever eller avdankande sjuksköterskor.......vad jobbar du själv med sa du??????? Du lär ju aldrig vart inom handelsbranschen, du lär väl sitta på nåt litet kontor och rulla tummarna hela dagarna. Riktigt personligt påhopp är det du skriver!!
          Vi har jätte duktiga trädgårdsmästare och blomkunniga!!!!! Men alla kan naturligtvis inte vara utbildade, vi gör så gott vi kan och lär oss. En fråga till dig; Tror du att alla som jobbar på ICA är utbildade kockar????

          Jag älskar mitt jobb, men att få läsa nåt så gräsligt som du skrivit om vad du tycker om oss gör att jag sitter och gråter, jag sliter för kundernas skull för att de ska få fina friska blommor och jag delar med mig utav min kunskap.

          Tack mastergreen för att du förstår!!!!! Ni är inte många där ute som vet hur det verkligen är inom service branschen.

          Jag stöter på många trevliga härliga kunder, det måste jag säga, en sådan kan förgylla min dag om inte vecka, men det kan också vara ett helvete, för all skit man får ta som man inte kan rå för...

          Tycker synd om dig Hoya galning, RANNSAKA DIG SJÄLV OCH SLÅ UPP ORDET RESPEKT!!!!

          //Väldigt ledsen anställd på Plantagen
           
          Citera
          Rosmarin
          Inlägg 02-05-2008, 08:32
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 2 099
          Medlem sedan:
          07-02-2008
          Medlem nr: 13 936



          CITAT (Plantanbruttan @ 29-04-2008, 23:42) *
          Hallå där!

          Vill du komma och jobba i en av våra butiker en helg??? Så får du själv veta hur det är! Vi springer runt som dårar eftersom vi är så underbemannade och ska hinna med minst tre saker samtidigt. Plocka upp växter, vattna, kassan, telefonen som ringer oavbrutet och kunder som frågar om saker de själv redan vet svaret på.
          Om man ska från ett hörn i butiken till ett annat så kan det på högsäsong ta 20-25 minuter för att det är så många frågor, samtidigt som pressen inom oss växer när vi tänker på allt vi ska hinna med att göra innan stängning. Vi hinner inte med nåt! Vi t.o.m glömmer bort vad vi höll på med. Så det är inte så konstigt att vi undviker ögonkontakt. Vi får frågor om vad saker och ting ligger vad saker och ting kostar fast det står en stor och tydlig skylt mitt framför ögonen på kunden. Allt detta tar enorm tid. SJÄLVKLART är vi där för att hjälpa kunderna men det är så mycket onödiga frågor så du anar inte!!! För att inte tala om alla växter/varor som kunderna bara "ångrar" sig över och bara ställer någon annanstans så att vi skulle behöva en heltidare för att gå tillbaka med alla saker som ligger fel. Växter som ställs vid möblerna - där får de INGET vatten och dör! Jag tycker folk kunde ha lite mer respekt mot oss som sliter så vi får hjärtklappning. Men det har jag lärt mig efter ett par år i service branchen, att folk inte kan stava till! Det finns SÅ MYCKET jag skulle kunna skriva om här, alla skador vi får i all stress, ryggont bl.a. Man känner sig väldigt ofta trampad på av oförstående kunder. Tex när vi stänger butiken så stänger vi butiken, det är inte för att vara elaka mot kunderna utan det är för att det måste finnas en gräns på hur länge en butik kan ha öppet och vi kan inte arbeta hur länge som helst. Men när man säger trevligt att nu har vi stängt, ja då får man nå snäsigt svar; "Jaha ja jag ska inta handla nåt, va inte orolig!!" Vi har också ett liv, vi har jobbat tungt hela dagen och vill åka hem, men det kan inte folk respektera för fem öre..."jag ska bara". Det finns inget mer respektlöst!! Folk har haft 9-10 timmar på sig att handla. Jag blir så jävla ledsen när du bara spottar ner på oss och kallar oss för "sparrisar". Det är riktigt elakt!!!! Vi sliter som idioter eftersom vi inte får ta in tillräckligt med personal!
          Detta att vi lika gärna skulle kunna vara pryo elever eller avdankande sjuksköterskor.......vad jobbar du själv med sa du??????? Du lär ju aldrig vart inom handelsbranschen, du lär väl sitta på nåt litet kontor och rulla tummarna hela dagarna. Riktigt personligt påhopp är det du skriver!!
          Vi har jätte duktiga trädgårdsmästare och blomkunniga!!!!! Men alla kan naturligtvis inte vara utbildade, vi gör så gott vi kan och lär oss. En fråga till dig; Tror du att alla som jobbar på ICA är utbildade kockar????


          //Väldigt ledsen anställd på Plantagen


          Hej!

          Jag har stor erfarenhet av vad butik och kundkontakt innebär. Jag vet hur det känns när du säger att kunderna frågar sådant som de redan vet etc etc, och alla de som anser att kunden alltid har rätt ranting.gif etc...
          Dessutom är det ju svårt (för att inte säga hopplöst ibland ) när det inte är man själv som har ansvaret och därför inte kan ändra på situationen.
          Det verkar dock som om det finns vissa organisationsproblem hos er när jag lâser det du skriver.
          Kanske kunde ledningen underlätta /effektivisera informationer som t.ex anslag som säger t.ex: " Bäste kund, var vänlig att inte flytta på de plantor ni inte ska köpa. Tack för er förståelse!!!" eller små informationsskyltar intill plantorna med vad det är för växt, användningsområden etc. Och skyltning som tydligt visar var man hittar vad.
          Dessutom tror jag att det underlättat för er anställda om ni hade kunnat säga (med ett leende angel_not.gif ) till kunden i fråga att " detta är inte mitt ansvarsområde men prata med herr X (ansvarig persons namn)" och att det ALLTID finns en sådan resursperson att hänvisa till tillgänglig. Detta är ju saker som ska lösas av företagsledningen om de gör sitt jobb!
          Jag är ledsen för din skull att din arbetssituation är sådan som du beskriver den. Det är pest och pina när man i grunden älskar sitt arbete (som du skriver att du gör) men omständigheterna gör att man inte känner sig nöjd med vad man kan klara av.
          Känner med dig! kompiskram.gif

          Mvh; Rosmarin


          --------------------

          Vänliga Hälsningar:
          Rosmarin
          Klimat: Bourgogne Min hemsida


           
          Citera
          Plantanbruttan
          Inlägg 05-05-2008, 21:25
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 5
          Medlem sedan:
          29-04-2008
          Medlem nr: 15 678



          CITAT (Rosmarin @ 02-05-2008, 09:32) *
          Hej!

          Jag har stor erfarenhet av vad butik och kundkontakt innebär. Jag vet hur det känns när du säger att kunderna frågar sådant som de redan vet etc etc, och alla de som anser att kunden alltid har rätt ranting.gif etc...
          Dessutom är det ju svårt (för att inte säga hopplöst ibland ) när det inte är man själv som har ansvaret och därför inte kan ändra på situationen.
          Det verkar dock som om det finns vissa organisationsproblem hos er när jag lâser det du skriver.
          Kanske kunde ledningen underlätta /effektivisera informationer som t.ex anslag som säger t.ex: " Bäste kund, var vänlig att inte flytta på de plantor ni inte ska köpa. Tack för er förståelse!!!" eller små informationsskyltar intill plantorna med vad det är för växt, användningsområden etc. Och skyltning som tydligt visar var man hittar vad.
          Dessutom tror jag att det underlättat för er anställda om ni hade kunnat säga (med ett leende angel_not.gif ) till kunden i fråga att " detta är inte mitt ansvarsområde men prata med herr X (ansvarig persons namn)" och att det ALLTID finns en sådan resursperson att hänvisa till tillgänglig. Detta är ju saker som ska lösas av företagsledningen om de gör sitt jobb!
          Jag är ledsen för din skull att din arbetssituation är sådan som du beskriver den. Det är pest och pina när man i grunden älskar sitt arbete (som du skriver att du gör) men omständigheterna gör att man inte känner sig nöjd med vad man kan klara av.
          Känner med dig! kompiskram.gif

          Mvh; Rosmarin


          Du har jätte bra ideér, Rosmarin, ajg har väldigt många sådanna ideér själv, men våran chef skulle aldrig tillåta att sätta upp lappar om förståelse, han ser det som negativt mot kunderna. Han är för kundorienterad. Jag hade en ide om att gå ut med en enkät i butiken och fråga kunderna om de tyckte de fått tillräcklig med service när de handlat, svaren skulle ju vara givna och de skulle vi skicka upp till huvudkontoret, så får de själva läsa det tom från kunderna, då de måste reagera. Men något sådant skulle tyvärr aldrig tillåtas, å man vill ju ha sitt jobb kvar ändå....
          Tyvärr tror jag heller inte kunderna skulle bry sig om att läsa skyltar och ställa tillbaka blommor, de lämnar fulla kundvagnar med saker, blommor, jord, interiör saker bara plötsligt, vet inte om de kom på att de glömde plånboken eller om de bara vill jävlas. I helgen nu så var det en kund som hade suttit i butiken och ätit pizza då vi hittade en kartong med rester i. Har ni hört på maken???? Vi hittar fullt med skräp på blomborden, allt från Mac Donalds skräp till glasspapper och tomma läskburkar, folk tror vi är en soptipp, so whats the point egentligen att föröska göra fint och inbjuda till köp?
          Tyvär är det även ofta så att vi är så underbemannade att vi inte har en person på varje avdelning. Som i fredags då vi hade sjukt mycket kunder å hela personalstyrkan fick stå i kassan, tom chefen!! Det fanns alltså ingen på golvet att fråga, så kunderna var ju rosenrasade, men vad skulle jag göra åt saken, var bara att bocka och ta emot all skit de slängde i ansiktet på oss. Det är heller ingen bland de anställda som vågar gå ihop och protestera ekller nåt, vi kan prata med våran chef men han bara fnissar lite, han kan inte heller göra något, alla är vi rädda om våra jobb. Så det enda vi kan göra är att som sagt här bromsa ner och jobba i vanligt takt så vi inte skadar vår egen hälsa så får ledningen själva se hur det går, en dag kommer det att krascha. Men då är jag på annan ort och utbildar mig själv till trädgårdsmästare för att sedan starta eget med förnuftig och rimlig personalpolitik!!!!! Jag är så trött på att vara nedtryckt av de högre makterna i arbetsvärlden! Det enda man kan göra är att starta eget och föregå med gott exempel!!


          CITAT (Christer i Falköping @ 02-05-2008, 11:08) *
          Har ju haft handelsträdgård ett tag och dessutom jobbat i mataffär i några år, så jag förstår dig till stor del. En del kunder kommer bara in för att förolämpa den som jobbar. De tycker om att trycka ned en i skorna trots att de inget själva kan. Talar gärna och ofta om, helst högt så att många kan höra, hur värdelös man är. Men de allra flesta är helt fantastiska! Det roliga är att de väntar gärna en längre tid i köer och på info om man tar sig tid med dem. Vet de att de får korrekt information och ett vänligt bemötande kan de vänta hur länge som helst har jag märkt. Att stressa som en galning, som ni tvingas göra på Plantagen, är rent vansinnigt fel. Men tyvärr bryr sig inte de höga gubbarna. Men för er egen hälsa och kundernas tilltro måste ni nog bromsa ned vare sig ledningen vill det eller inte.
          Vänligen Christer i Falköping.


          Håller med, det enda man kan göra nu är att bromsa och tänka på sin egen hälsa.
           
          Citera
          Rosmarin
          Inlägg 06-05-2008, 08:36
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 2 099
          Medlem sedan:
          07-02-2008
          Medlem nr: 13 936



          CITAT (Plantanbruttan @ 05-05-2008, 22:25) *
          Du har jätte bra ideér, Rosmarin, ajg har väldigt många sådanna ideér själv, men våran chef skulle aldrig tillåta att sätta upp lappar om förståelse, han ser det som negativt mot kunderna. Han är för kundorienterad. Jag hade en ide om att gå ut med en enkät i butiken och fråga kunderna om de tyckte de fått tillräcklig med service när de handlat, svaren skulle ju vara givna och de skulle vi skicka upp till huvudkontoret, så får de själva läsa det tom från kunderna, då de måste reagera. Men något sådant skulle tyvärr aldrig tillåtas, å man vill ju ha sitt jobb kvar ändå....
          Tyvärr tror jag heller inte kunderna skulle bry sig om att läsa skyltar och ställa tillbaka blommor, de lämnar fulla kundvagnar med saker, blommor, jord, interiör saker bara plötsligt, vet inte om de kom på att de glömde plånboken eller om de bara vill jävlas. I helgen nu så var det en kund som hade suttit i butiken och ätit pizza då vi hittade en kartong med rester i. Har ni hört på maken???? Vi hittar fullt med skräp på blomborden, allt från Mac Donalds skräp till glasspapper och tomma läskburkar, folk tror vi är en soptipp, so whats the point egentligen att föröska göra fint och inbjuda till köp?
          Tyvär är det även ofta så att vi är så underbemannade att vi inte har en person på varje avdelning. Som i fredags då vi hade sjukt mycket kunder å hela personalstyrkan fick stå i kassan, tom chefen!! Det fanns alltså ingen på golvet att fråga, så kunderna var ju rosenrasade, men vad skulle jag göra åt saken, var bara att bocka och ta emot all skit de slängde i ansiktet på oss. Det är heller ingen bland de anställda som vågar gå ihop och protestera ekller nåt, vi kan prata med våran chef men han bara fnissar lite, han kan inte heller göra något, alla är vi rädda om våra jobb. Så det enda vi kan göra är att som sagt här bromsa ner och jobba i vanligt takt så vi inte skadar vår egen hälsa så får ledningen själva se hur det går, en dag kommer det att krascha. Men då är jag på annan ort och utbildar mig själv till trädgårdsmästare för att sedan starta eget med förnuftig och rimlig personalpolitik!!!!! Jag är så trött på att vara nedtryckt av de högre makterna i arbetsvärlden! Det enda man kan göra är att starta eget och föregå med gott exempel!!




          Håller med, det enda man kan göra nu är att bromsa och tänka på sin egen hälsa.



          Som sagt; stora organisations och även attitydproblem, FRåN LEDNINGENS SIDA!

          Det är som flera andra redan har skrivit mycket viktigt att du och dina kolleger som befinner sig i samma situation som du inte bär detta på era axlar. Om det inte finns underlag för att "gadda ihop sig" och framföra era synpunkter till en högre ledning, ja vad kan man göra då? Och er chef som "fnissar" åt problemen, herregud, han borde ju skämmas! Är det inte en del i hans arbete att just framföra detta slags saker till ledningen?

          Jag har varit butiksanställd tidigare. Numera har jag min egen butik, tillsammans med min make. Han drev denna ensam fram tills att vi började arbeta tillsammans för ett antal år sedan nu. Vi tar bara in personal vid behov, men dock. Eftersom jag ofta är ensam i butiken och dessutom har väldigt mycket att göra förutom att bemöta kunder så har jag försökt att underlätta så mycket som möjligt. Just genom små, men mycket "enkla" informationer här och där i butiken - för att slippa besvara samma frågor hela tiden dagarna i ända. Kunderna har tagit detta bra. Jag får ofta höra att "oj vad butiken har förändrats", och att "nu ser man den kvinnliga touchen". Men naturligtvis är inte alla kunder så trevliga. Jag försöker att möta alla med ett leende yes.gif no.gif trots att man ibland har lust att fraga kunderna om de verkligen inte har något bättre för sig än att "störa" mig i mitt arbete ranting.gif . DET kanske ni också kunde göra: Säga till kunderna när de har klagomål eller annat otrevligt att säga; "Detta kan jag tyvärr inte ändra på, det är nog bättre att ni talar med chefen!" med ett stort leende rolleyes.gif . Cheferna kommer ju inte att kunna klaga på en anställd som bemöter kunderna på ett så trevligt naughty.gif sätt!!! Vissa kunder kommer kanske att göra det, och det skulle ju kanske kunna hjälpa...Få saker är så effektivt som missnöjda kunder som hotar med att börja handla hos någon annan istället.

          Det verkar sunt som du säger att tänka pa en annorlunda framtid och att när den dagen kommer inte glömma bort detta som händer nu och göra samma misstag själv. Glöm inte bort dig själv i allt detta och se till att förverkliga din dröm!


          --------------------

          Vänliga Hälsningar:
          Rosmarin
          Klimat: Bourgogne Min hemsida


           
          Citera

          Inlägg i den här tråden
          Mastergreen   Urusel personalpolitik på Plantagen   23-04-2008, 07:57
          KURT   Plantagen är ju inte unik, det är ju tyvärr åt det...   23-04-2008, 08:56
          Markus_H   Vet ingenting om Plantagens personalpolitik men ve...   23-04-2008, 14:08
          Sommartorparn   Hallå där! Vill du komma och jobba i en av vå...   02-05-2008, 09:39
          Viburnum   Håller med er!   23-04-2008, 19:30
          Mastergreen   Håller med när det gäller tolkningen av det man se...   23-04-2008, 20:06
          ingrid fuxwall   Kanske Ni har rätt men själv har jag väldigt god e...   23-04-2008, 20:52
          Plantanbruttan   Hej, Plantagen har helt rätt namn på sin kedja. D...   29-04-2008, 23:08
          Lemonne   Vill bara flika in att efter att ha jobbat inom se...   30-04-2008, 04:26
          160kvm stort hus   även jag kobbar inom servicebranchen ock kan inte ...   30-04-2008, 09:03
          Plantanbruttan   även jag kobbar inom servicebranchen ock kan inte ...   01-05-2008, 18:33
          Jojjan   Många som är intresserade av blommor och trädgård ...   02-05-2008, 07:39
          Plantanbruttan   Många som är intresserade av blommor och trädgård ...   05-05-2008, 21:07
          nina L   Något som många kunder glömmer är att vill man ha ...   02-05-2008, 09:04
          Solstorm   Något som många kunder glömmer är att vill man ha ...   02-05-2008, 09:19
          Christer i Falköping   Har ju haft handelsträdgård ett tag och dessutom j...   02-05-2008, 10:08


          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 17-07-2025, 02:15
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon