För övrigt vill jag passa på och tacka Kerstin för goda råd tidigare i vinter gällande sådder. Var lite orolig om jag vågade flytta mina nyuppkomna sådder från 20 grader till 10-12 grader men under lysrör. Det har gått fint med både perenner och ettåringar, det blir ju lite varmare under lysrören, samt att temperaturen stiger de dagar solen lyser. Tycker nu vid omskolning att plantorna är kraftigare o framför allt har bättre utvecklade rotsystem än tidigare år då jag haft dem varmare o med sämre belysning. Då har jag ju sått senare dessutom. Nu har jag fått blodad tand inför kommande år (det gäller att ha planer inför framtiden!!), eftersom jag nu kan utnyttja ett uthus som är isolerat och måste hållas frostfritt pga vattenledning, men bara har ett pyttelitet fönster. Nu har jag till all lycka fått ett tiotal 1.50 långa lysrörsarmaturer till skänks, nya mäjligheter har öppnat sig!! Och tack vare alla erfarna odlare som generöst delar med sig av sina kunskaper, både gällande odling o belysning o diverse annat, har man som nybörjare alla chanser att lyckas över förväntan!
|