CITAT (Bee @ 06-05-2008, 13:54)

Fy så tråkigt av grannen att starta grannskapet på ett sådant sätt. Dessutom tycks han inte ha begrepp om hur växter beter sig. Men, du får alla fina blommorna och han får löven! Du kan närhelst klippa av blommorna och sätta i en vas eller ge bort när ni går på besök till någon.
Jag har färsk erfarenhet av grannkonflikt i radhusområde. Min granne som fick nej av mig för mer än en månad sen när han ville sätta upp ett skärmtak pratar inte med oss. Inte ens deras släkt o vänner som kommer på besök pratar med oss. Vi har ju varit dumma mot dom! Det var inte dom som gick händelserna i förväg, nejdå...
Fy för fjantiga grannar! Ha lite jäkelskap på lut men avvakta med sådana åtgärder. Jag menar, det är inte läge ännu att gå ut nattetid och vattna med ngt konstigt medel

Det skulle jag
absolut avråda ifrån att ha jäkelskap på lut.

Varför trappa upp en konflikt när man har rätten på sin sida? börjar man med jäkelskap mot grannen så har man bara gjort bort sig.
Angående syrenhäcken så blir syrener i bra jord ofta snabbt grova. Den plantan som står så nära att den stödjer sig mot muren kommer ju absolut växa mot muren när den blir större. Det borde ju den tröge grannen förstå att:
1) plantan blir skadad om stammen växer mot en mur. när det blåser och plantan slår emot och när den växer så blir det skaver det mot barken.
2) det kommer absolut att växa in grenar över muren vilka ni har rätt att kapa av eftersom det är på er tomt = ful häck som blir helt kapad på ena sidan
Som den är nu så innebär den ju ingen störning när den är så liten men det kommer bli problem. Ni är ju inte ute efter att bråka utan för att undvika framtida problem genom att påtala risken redan nu.