CITAT (Karrolina @ 06-05-2008, 15:06)

Hej!
Nu klipper jag in och undrar om det samma gäller en buskplanta häggmispel jag satte hösten -06. Jag klippte inte alls ner den för jag visste inte att man skulle. Den växte inget i somras... Är det därför? Ska jag klippa ner den nu? Den ser ut att ka tagit ganska bra fart nu men den kanske blir bättre om jag klipper ner den?
Karrolina
CITAT (Betty @ 24-04-2008, 12:57)

Man klipper inte häggmispel vid planteringen. När häcken har etablerat sig och vuxit en sommar efter planteringen klipper man ner den till 15-20 cm antingen på hösten eller tidigt på våren. Året efter klipps de nya skotten ca 20 cm över förra beskärningsstället. Man fortsätter att bygga upp häcken med en årlig beskärning. Man klipper även på sidorna.
Ska häcken vara friväxande så låter man den utvecklas naturligt efter den första klippningen ner till 15-20 cm. Om vissa plantor eller delar av häcken växer kraftigare så kan man gallra genom att klippa bort de kraftigast växande grenarna ändå nere vid marken.
Vår häggmispelhäck är inte friväxande så det tog ca 6-7 år med årliga klippningar att få upp den till ungefär 2 meters höjd. Det går fortare med en friväxande, häggmispel är snabbväxande.
Jag skulle väntat till mitten av juli.